Philips Sonicare-appen ger användare runt om i världen råd om hur de kan förbättra sina tandborstnings- och munhygienvanor (”tjänster”). Appen använder personuppgifter som samlas in eller behandlas av tandborsten som är ansluten till Philips Sonicare Connected-tandborsten (”enheten”) och/eller appen. Ändamålet med denna sekretessinformation är att hjälpa dig förstå våra sekretessrutiner när du använder våra tjänster, bland annat vilken information och vilka personuppgifter vi samlar in, varför vi samlar in dem och vad vi gör med dem samt dina individuella rättigheter. Registeransvarig för dina personuppgifter är enligt denna sekretessinformation Philips Oral Healthcare, LLC med adress 22100 Bothell Everett Highway, Bothell WA 98021, USA (”Philips”, ”vår”, ”vi” eller ”oss”). Läs även våra meddelanden om analys och användningsvillkor som beskriver på vilka villkor du använder våra tjänster.
Vi tar emot eller samlar in information och personuppgifter, vilket beskrivs i detalj nedan, när vi tillhandahåller våra tjänster, inklusive när du har åtkomst till, laddar ned och installerar appen. Vi kopplar dina personuppgifter med unika identifierare.
Känsliga personuppgifter Vi samlar in följande munvårdsuppgifter: Vi samlar in dessa uppgifter för att förse dig med våra tjänster, inklusive att ge dig feedback och vägledning i realtid medan du borstar, skicka dig pushnotiser och/eller meddelanden i appen i samband med tjänsterna, ge dig ett anpassat program för att omedelbart ta itu med ställen du missat, spåra ditt borsthuvuds effektivitet och meddela dig när det är dags att byta ut borsthuvudet samt skicka påminnelser om att använda munvatten och tungskrapning. Vi kopplar informationen om din munvård till ditt konto. Innan vi samlar in några känsliga uppgifter kommer vi att informera dig och be om ditt uttryckliga samtycke till detta enligt artikel 9.2 a i förordning (EU) nr 2016/679. Utöver vad som anges ovan ber vi dig att inte skicka eller röja några känsliga personuppgifter (t.ex. personnummer, information om ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös, filosofisk eller annan övertygelse, sexliv eller sexuell läggning, biometriska eller genetiska uppgifter, kriminell bakgrund eller fackmedlemskap) för oss, i eller via appen, eller på andra sätt.
Kontouppgifter Vi samlar in dina personuppgifter när du skapar ett konto. DU kan logga in i appen med ett Philips-konto eller med din sociala medieprofil, inklusive ditt Apple-konto. Eftersom vi använder dina kontouppgifter för att tillhandahålla tjänsterna anser vi att denna behandling är nödvändig för att uppfylla ett avtal som du är part i och som är lagenligt enligt artikel 6.1. b i förordning (EU) nr 2016/679.
Cookies och dataanalys Vi använder cookies, taggar och liknande teknik (”cookies”) för att driva, tillhandahålla, förbättra, förstå och anpassa våra tjänster. Cookies gör att vi kan känna igen din mobila enhet och samla in information och personuppgifter, bland annat din enhets unika användarnummer, din mobila enhets IP-adress, vilken typ av mobil webbläsare eller operativsystem du använder, sessions- och användningsuppgifter eller servicerelaterad prestandainformation, som är information om din användning av appen. Vi använder också denna information för att visa dig landsspecifikt innehåll (inklusive information på ditt lokala språk). När du samtycker till att bidra till att göra appen bättre samlar vi in och behandlar uppgifterna i din mobila enhet och appanvändningsinformation enligt vad som beskrivs i vårt meddelande om dataanalys, som du hittar under appinställningarna i appen. För detta ändamål kan vi använda flera tjänsteleverantörer som behandlar din appinformation för vår räkning och enligt våra instruktioner. Våra tjänsteleverantörer använder cookies för att hjälpa oss att samla in din information. Innan vi använder cookies för analysändamål kommer vi att be om ditt samtycke till detta enligt artikel 6.1. (a) i förordning (EU) nr 2016/679.
Betygs- och recensionsdata Om du skriver en recension eller betygsätter appen i en appbutik kan vi bearbeta sådan information för att svara på dina kommentarer eller frågor, förstå hur du känner dig när du använder appen, få en uppfattning om din allmänna upplevelse av appen och vårt varumärke och använda dessa insikter för att förbättra appen. Vi kan endast se ditt användarnamn, dina betyg och kommentarer samt eventuell annan information i appbutiken som du väljer att dela med oss eller göra allmänt tillgänglig. Såvida du inte ber oss att göra det så kopplar vi inte denna information till dina kontouppgifter eller annan information som vi har erhållit från dig. När du begär kundsupport kan vi använda dina data för att följa upp ditt ärende och guida dig genom vår kundsupportprocess. Vi anser att behandlingen av dina betygs- och recensionsdata är baserad på ett berättigat intresse hos Philips och lagenligt enligt artikel 6.1. (f) i förordning (EU) nr 2016/679.
Kundsupportdata När du begär kundsupport kan vi be dig att förse oss med information om din användning av våra tjänster, inklusive din interaktion med Philips, och hur vi kan kontakta dig så att vi kan ge dig begärd support. Vi driver och tillhandahåller våra tjänster, inklusive att tillhandahålla kundsupport, och förbättrar, fixar och anpassar våra tjänster. Vi använder också din information för att svara dig när du kontaktar oss. Vi anser att det är nödvändigt att behandla dina kundsupportdata för att uppfylla ett avtal som du är part i och som är lagenligt enligt artikel 6.1 b i förordning (EU) nr 2016/679. I vissa fall anser vi att behandlingen av dina kundsupportdata är baserad på ett berättigat intresse hos Philips och lagenligt enligt artikel 6.1. f i förordning (EU) nr 2016/679.
Kombinerade data Vi kan kombinera dina personuppgifter, bland annat kontouppgifter och cookies, med data som samlats in under dina interaktioner med och din användning av Philips digitala kanaler som exempelvis sociala medier, webbplatser, e-post, appar och uppkopplade produkter, inklusive din IP-adress, cookies, information om den mobila enheten, kommunikation som du klickar eller pekar på, platsinformation och webbplatser som du besöker. Vi använder dina kombinerade data för att förbättra appens, enheternas och tjänsternas innehåll, funktion och användbarhet samt för att utveckla nya produkter och tjänster. I detta fall anser vi att behandlingen av dina kombinerade data är baserad på ett berättigat intresse hos Philips och lagenligt enligt artikel 6.1. (f) i förordning (EU) nr 2016/679. Innan vi behandlar några känsliga uppgifter för de ändamål som anges i detta avsnitt kommer vi att informera dig och be om ditt uttryckliga samtycke till detta enligt artikel 9.2 a i förordning (EU) nr 2016/679. Vi kan sammanställa dina kombinerade data, ta bort individuella personuppgifter för att skapa publikationer, presentationer, rapporter eller annan (marknads)kommunikation, som vi kan använda för både interna och externa ändamål. Om du ger ditt samtycke till att ta emot kampanjinformation om Philips produkter, tjänster, event och kampanjer som kan vara relevanta för dig baserat på dina preferenser och beteende online kan vi skicka marknadsförings- och kampanjinformation till dig via e-post, telefon och andra digitala kanaler, t.ex. mobilappar och sociala medier. För att kunna anpassa denna kommunikation efter dina preferenser och ditt beteende och förse dig med en mer relevant och personanpassad upplevelse kan vi analysera dina kombinerade data. Du kan när som helst avvisa och avregistrera dig från sådan kommunikation. Innan vi skickar någon kampanjinformation till dig kommer vi att be om ditt samtycke till detta enligt artikel 6.1. (a) i förordning (EU) nr 2016/679.
Tillstånd Appen kan begära ditt tillstånd för att få tillgång till din mobila enhets lagringsfunktioner, sensorer eller andra funktioner (t.ex. kamera, kalender, kontakter, wi-fi, geografisk plats eller Bluetooth). Vi begär åtkomst när det är absolut nödvändigt för att tillhandahålla tjänsterna som beskrivs nedan.
Philips kan röja dina personuppgifter för våra koncernbolag, tredjeparts tjänsteleverantörer, affärspartners eller andra tredje parter i enlighet med denna sekretessinformation och/eller tillämplig lag.
Koncernbolag Vi kanske delar dina uppgifter med andra Philips-företag i Philips Group. Exempelvis kanske vissa Philips-företag hjälper oss att hantera appinfrastrukturen eller dina förfrågningar. Uppgifterna behandlas enbart av personer som måste kunna göra det för att fullgöra sina arbetsuppgifter. Tjänsteleverantörer Vi samarbetar med tredje parts tjänsteleverantörer för att få hjälp att driva, tillhandahålla, förbättra, förstå, anpassa, stödja och marknadsföra våra tjänster. Vi kan dela dina personuppgifter med följande tjänsteleverantörer: Dessa tjänsteleverantörer tillhandahåller nödvändig hårdvara, mjukvara, nätverk, lagring, transaktionstjänster och/eller tillhörande teknik som krävs för att köra appen eller tillhandahålla tjänsterna. Dessa tjänsteleverantörer tillhandahåller nödvändig hårdvara, mjukvara, nätverk, lagring och/eller tillhörande teknik som vi kräver för att utföra appanalys eller genomföra undersökningar. Philips kräver att dess tjänsteleverantörer tillhandahåller en adekvat skyddsnivå för dina personuppgifter, liknande den nivå vi tillhandahåller. Vi kräver att våra tjänsteleverantörer behandlar dina personuppgifter endast i enlighet med våra instruktioner och endast för de specifika ändamål som nämns ovan, att ha tillgång till den minsta mängd data de behöver för att tillhandahålla en viss tjänst och att skydda dina personuppgifters säkerhet. Övriga tredje parter Philips kan också samarbeta med tredje parter som behandlar dina personuppgifter för sina egna ändamål. Om Philips delar personuppgifter med tredje part som använder dina personuppgifter för sina egna ändamål kommer Philips att vara noga med att informera dig och/eller erhålla ditt samtycke till detta enligt tillämpliga lagar innan vi delar dina personuppgifter. I så fall ska du läsa deras sekretessinformation noga, eftersom de informerar om sina sekretessrutiner, inklusive vilken typ av personuppgifter de samlar in, och hur de använder, behandlar och skyddar dem. Philips kan ibland sälja en verksamhet eller en del av en verksamhet till ett annat företag. Sådan överföring av ägande kan omfatta överföring av dina personuppgifter som är direkt relaterade till den verksamheten till det köpande företaget. Alla våra rättigheter och skyldigheter enligt vår sekretessinformation kan fritt tilldelas av Philips till vilket som helst av våra närstående företag i samband med en fusion, ett förvärv, en omstrukturering eller försäljning av tillgångar, eller genom genomdrivande av lag eller på annat sätt, och vi kan överföra dina personuppgifter till vilket som helst av våra närstående företag, efterträdare eller nya ägare. Om möjligheten är tillgänglig i ditt land kanske vi delar dina personuppgifter med följande tredje parter: I det här fallet kanske vi behandlar och delar dina personuppgifter utifrån ditt samtycke för att uppfylla våra avtalsplikter när vi tillhandahåller tjänsterna åt dig eller för att vi har ett legitimt intresse av det. Observera att när du loggar in via ditt Facebook-konto via Android, gör du det möjligt för Facebook att samla in följande information via Facebook SDK: Slutligen, om det krävs enligt lag eller för att skydda våra rättigheter, kan vi dela dina uppgifter med offentliga företag och myndigheter.
Facebook kan också samla in analysdata om din användning av SDK, information om namnet på appen som du använder, datumet då du godkände inloggningen och eventuell webbadress som är kopplad till din inloggning. Du kan ta reda på mer om hur Facebook använder din information genom att läsa Facebooks datapolicy. Observera att inloggningsfunktionen för Facebook är helt valfri, vi tillåter alltid att du loggar in med ditt Philips-konto.
Apple Hälsa I en del länder tillåter vi att du delar uppgifter med Apple Hälsa. Om du använder iOS kan du godkänna att appen läser data från och skriver data till appen Apple Hälsa. Din borstningstid innefattas i de data som delas och du kan välja vad som ingår. Philips molnlösningar synkroniseras inte med Apple. Det betyder att datautbytet bara sker lokalt i din mobila enhet. Var noga med att läsa Apples sekretessinformation och förstå hur de hanterar dina personuppgifter.
Amazon Dash Replenishment Services I vissa länder stödjer vi våra BrushSync Reorder-tjänster (“BrushSync”). När du prenumererar på BrushSync kommer appen automatiskt att beställa borsthuvuden åt dig via Amazons Dash Replenishment Service (”DRS”). För detta ändamål måste du logga in på ditt Amazon-konto, så kommer Amazon att tillhandahålla sina egna tjänster till dig. Läs Amazons användarvillkor och sekretessinformation, eftersom de informerar om sina sekretessrutiner, inklusive vilken typ av personuppgifter de samlar in, och hur de använder, bearbetar och skyddar dem. När du skapar din BrushSync-prenumeration, och om du godkänner det, delar vi följande uppgifter med Amazon: serienumret på din enhet, modellnumret (hx-numret) på din enhet och när det är dags att beställa ett nytt borsthuvud (”BrushSync-data”). För att hålla reda på din prenumeration lagrar vi ditt kund-ID hos Amazon. Om du avbeställer prenumerationen på BrushSync kommer vi att radera detta kund-ID. Du kan när som helst (i) göra paus eller ändra beställningar med inställningarna för Reorder (Ny beställning) på sidan Mitt borsthuvud i appen och/eller (ii) avboka eventuell beställning via Amazon. Du är införstådd med att Amazon tillhandahåller sina egna tjänster till dig och genom att aktivera BrushSync, instruerar du oss att dela dina BrushSync-data med Amazon, som kan behandla dessa i länder utanför ditt hemland och som kanske inte erbjuder en tillräcklig dataskyddsnivå för personuppgifter.
Aviseringar om lågt inventarie och smarta nybeställningar med Alexa I vissa länder stödjer vi Smarta nybeställningstjänster (”Smart nybeställning”). När du registrerar dig för det smarta nybeställningsprogrammet låter appen dig ställa in smarta nybeställningar via aviseringar om lågt inventarie från Alexa. I sådana syften behöver du logga in på ditt Amazon-konto, och så erbjuder Amazon dig sina egna tjänster. Läs Amazons användarvillkor för att få mer information om deras sekretessrutiner, bland annat vilka sorters personuppgifter de samlar in samt hur de använder, behandlar och skyddar dem. När du aktivt begär Smart nybeställning i appen delar vi följande data med Amazon: din Enhets allmänna modell-ID och när ditt borsthuvuds slitageintervall är på ”hög” (80 %) eller ”låg” (20 %) (”Smarta nybeställningsdata”). Högt intervall är när du sätter på ett nytt borsthuvud. Ett lågt intervall är när ditt borsthuvud har nått 20 %, och i sådant fall skickar vi dagliga uppdateringar om borsthuvudsslitage till Amazon tills du har bytt ut borsthuvudet för att slutföra nybeställningen. Du kan när som helst avsluta delningen av data och avbryta nybeställningen av borsthuvuden genom att välja ”Inställningar för nybeställning av borsthuvuden” i appen.
Du är införstådd med att Amazon tillhandahåller sina egna tjänster till dig och genom att aktivera Smarta nybeställningar i appen, instruerar du oss att dela dina data för Smarta nybeställningar i appen med Amazon, som kan behandla dessa i andra länder än ditt hemland och som kanske inte erbjuder en tillräcklig dataskyddsnivå för personuppgifter.
Överföring över gränser Dina personuppgifter kan lagras och behandlas i vilket land som helst där vi har anläggningar eller där vi anlitar tjänsteleverantörer, och genom att använda tjänsterna bekräftar du överföring (eventuell av information till länder utanför ditt hemland, som kan ha dataskyddsregler som skiljer sig från dem i ditt land. Under vissa omständigheter kan domstolar, laggenomdrivande myndigheter, tillsynsmyndigheter eller säkerhetsmyndigheter i dessa andra länder ha rätt att få tillgång till dina personuppgifter. Om du befinner dig i EES kan dina personuppgifter överföras till våra närstående företag, tjänsteleverantörer eller tredje part i länder utanför EES som av Europakommissionen erkänns ha en adekvat dataskyddsnivå enligt EES standarder (hela listan över dessa länder finns här https://ec.europa.eu/
justice/data-protection/international-transfers/adequacy/index_en.htm). För överföringar från EES till länder som inte anses adekvata av Europakommissionen, t.ex. USA, har vi vidtagit adekvata åtgärder, t.ex. våra bindande bolagsregler för kund-, leverantörs- och affärspartnerdata och/eller de standardavtalsvillkor som antagits av Europakommissionen för att skydda dina personuppgifter, eller också begär vi ditt uttryckliga samtycke i förväg där det behövs. Du kan få en kopia av dessa åtgärder genom att följa ovanstående länk eller genom att kontakta oss här.
Hur länge behåller vi dina uppgifter? Vi kommer att spara dina personuppgifter som länge som det behövs eller är tillåtet med tanke på det/de ändamål som uppgifterna samlas in för. De kriterier vi använder för att avgöra hur länge vi ska spara dem omfattar: (i) hur länge du använder appen och tjänsterna, (ii) om vi omfattas av någon laglig skyldighet, eller (iii) om det är lämpligt att spara dem med tanke på vår juridiska ställning (t.ex. i förhållande till tillämpliga begränsningsregler, stämningar och tillsynsmyndigheters utredningar).
Dina valmöjligheter och rättigheter Om du vill skicka in en begäran om att få tillgång till, korrigera, radera, begränsa eller invända på behandling av personuppgifter som du tidigare har lämnat till oss, eller om du vill skicka in en begäran om att få en elektronisk kopia av dina personuppgifter i syfte att överföra dem till ett annat företag (i den utsträckning denna rättighet till bärbara data gäller för dig enligt tillämplig lag) kan du kontakta oss här. Vi kommer att svara på din begäran i enlighet med tillämplig lag. Ange i din begäran vilka personuppgifter du vill få tillgång till, korrigera, radera, begränsa eller invända mot behandlingen av. För din säkerhets skull kan vi endast verkställa förfrågningar som rör personuppgifter som är förknippade med ditt konto, din e-postadress eller annan kontoinformation som du använder för att skicka oss din begäran, och vi kan behöva verifiera din identitet innan vi verkställer din begäran. Vi kommer att försöka uppfylla din begäran så snart det rimligen är praktiskt möjligt. När vi behöver ditt samtycke för att samla in och/eller behandla dina personuppgifter kan du dra tillbaka ditt samtycke när som helst, utan att detta påverkar lagenligheten för behandling som skett baserat på ditt samtycke innan du drog tillbaka det. Där vi förlitar oss på uppfyllandet av ett avtal för att behandla dina personuppgifter för tjänsternas ändamål, kanske vi inte kan tillhandahålla tjänsterna om vi inte får din information. Observera att om du utnyttjar (vissa av) dina valmöjligheter och rättigheter kan det hända att du inte längre kan använda, helt eller delvis, våra tjänster. När vi behandlar dina personuppgifter baserat på en rättslig förpliktelse som vi omfattas av, inklusive när du interagerar med oss för att utöva någon av dina rättigheter, anser vi att behandlingen är lagenlig i enlighet med artikel 6.1 c i förordning (EU) nr 2016/679.
Vi skyddar dina personuppgifter
Vi tar vår skyldighet att skydda de uppgifter du anförtror Philips mot oavsiktlig eller obehörig förändring, förlust, missbruk, röjande eller åtkomst på allvar. Philips använder ett antal olika säkerhetstekniker, tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina uppgifter. För detta ändamål implementerar vi bland annat åtkomstkontroll och använder brandväggar och säkerhetsprotokoll.
Specialinformation för föräldrar
Även om tjänsterna inte är direkt riktade till barn enligt definitionen i tillämplig lag är det Philips policy att uppfylla lagen när den kräver en förälders eller vårdnadshavares tillstånd innan vi samlar in, använder eller röjer barns personuppgifter. Vi har åtagit oss att skydda barns sekretessbehov och uppmuntrar bestämt föräldrar och vårdnadshavare att spela en aktiv roll i sina barns aktiviteter och intressen online. Om en förälder eller vårdnadshavare blir medveten om att hans eller hennes barn har försett oss med sina personuppgifter utan deras tillstånd, var god kontakta oss här. Om vi blir medvetna om att ett barn har försett oss med personuppgifter kommer vi att radera hans/hennes uppgifter från våra filer.
Förändringar av denna sekretessinformation
Våra tjänster kan förändras från tid till annan utan föregående information till dig. Av detta skäl förbehåller vi oss rätten att ändra eller uppdatera denna sekretessinformation då och då. När vi uppdaterar denna sekretessinformation kommer vi även att uppdatera datumet högst upp i denna sekretessinformation. Vi uppmuntrar dig att regelbundet granska den senaste versionen av denna sekretessinformation. Den nya sekretessinformationen träder i kraft omedelbart när den har publicerats. Om du inte samtycker till den reviderade informationen bör du ändra dina inställningar eller överväga att sluta använda våra tjänster. Genom att fortsätta att skaffa dig tillgång till eller använda våra tjänster efter att dessa förändringar har trätt i kraft bekräftar du att du har blivit informerad om och samtycker till den ändrade sekretessinformationen.
Kontakta oss Vid tillämpningen av artikel 27 i förordning (EU) nr 2016/679, fungerar Philips International B.V. (High Tech Campus 5, Eindhoven, 5656 AE, Nederländerna) som vår företrädare i EU. Om du har några frågor om denna sekretessinformation eller om på vilket sätt Philips använder dina personuppgifter kan du kontakta oss (inklusive vårt dataskyddsombud och/eller vår företrädare) här. Alternativt har du rätt att lämna in klagomål hos en tillsynsmyndighet med behörighet i ditt land eller region.
You are about to visit a Philips global content page
Continue