Nyhetscenter | Sverige

maj 01, 2023

Philips donerar 22 hjärtstartare

Stockholm, Sverige – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) skänker 22 hjärtstartare till AIK i samarbete med Hjärt-Lungfonden. Varje år drabbas uppskattningsvis 10 000 svenskar av hjärtstopp utanför sjukhus. Endast cirka 600 överlever. Detta uppmärksammades under fotbollsmatchen mellan AIK – Sirius den 29 april, då de 22 spelarna i lagen AIK och Sirius marscherade in på planen med varsin hjärtstartare i handen. I samarbete med Hjärt-Lungfonden och AIK Fotboll kommer nu Philips att placera ut de donerade hjärtstartarna där de behövs som mest.

AIK fotboll vet hur plötsligt hjärtstopp kan drabba någon i sin direkta närhet. Det är 10 år sedan deras målvakt Ivan Turina gick bort efter att ha drabbats av ett hjärtstopp i sömnen. Nyligen gick även en ungdomsledare bort efter ett hjärtstopp. Tillsammans med Philips och Hjärt-Lungfonden vill AIK öka chanserna för att överleva ett hjärtstopp.

aik players heartstarters
Vi i AIK Fotboll har fått känna på hur hårt hjärtstopp kan drabba någon mitt i livet. Det är en upplevelse vi tyvärr delar med många. Vi är därför oerhört stolta över att få vara med i arbetet att placera ut 22 hjärtstartare där de behövs som mest. Vi känner stor tacksamhet till Philips som valt att skänka sina hjärtstartare för att möjliggöra detta.”

Johan Westin

Försäljningschef AIK Fotboll

Efter matchen kommer hjärtstartarna att installeras på platser som idag saknar hjärtstartare. Genom att placera hjärtstartarna utomhus i värmeskåp blir dom tillgängliga så att alla i området kan få användning för den dygnet runt om någon drabbas av hjärtstopp. Forskning visar att hjärt-lungräddning och snabb tillgång till hjärtstartare är avgörande för att överleva ett plötsligt hjärtstopp.

Vi vet hur viktigt publika hjärtstartare är. För oss som företag känns det värdefullt att i och med partnerskapet med Hjärt-Lungfonden få donera hjärtstartarna till AIK och därmed nå ut med dem där de behövs som mest, tillgängliga för alla dygnet runt.”

Anna-Carin Strandberg

VD på Philips Sverige

Philips driver sedan tidigare ett initiativ tillsammans med Hjärt-Lungfonden och If, Hjärtsäkrat Grannskap, för att få ut fler hjärtstartare i bostadsområden. Initiativet med AIK Fotboll och Hjärt-Lungfonden bygger vidare på det arbetet. Under söndagens fotbollsmatch samlade även AIK in pengar till den livsviktiga forskningen, i samarbete med Hjärt-Lungfonden.

Hälften av de som drabbas är till synes helt friska, aktiva människor som inte har några tidigare symtom. Majoriteten är medelålders eller äldre, men även unga samt fysiskt aktiva och vältränade elitidrottare kan drabbas. Det behövs mer forskning för att förstå vilka som riskerar att drabbas av plötsligt hjärtstopp.”

Kristina Sparreljung

Generalsekreterare Hjärt-Lungfonden

För att hedra minnet av Ivan Turina inleddes den allsvenska matchen mellan AIK och Sirius med en tyst minut som skiljde sig från en sedvanlig sådan. Istället för endast tystnad uppmanades publiken använda tiden till att proaktivt rädda liv genom att gå in på ivanminuten.se. På hemsidan fick man tre alternativ: bli sms-livräddare, ta reda på var närmaste hjärtstartare finns eller att skänka pengar till Hjärt-Lungfonden.

ivanturina boy

Fakta om plötsligt hjärtstopp (Källa: Hjärt-Lungfonden)

Plötsligt hjärtstopp är: När hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar.

Symtom: Den drabbade förlorar omedelbart medvetandet och saknar puls och normal andning. Onormal andning (ytliga, långsamma, snarkande andetag) kan förekomma, men förmår inte syresätta blodet.

Drabbade i siffror: Varje år drabbas uppskattningsvis 10 000 svenskar av hjärtstopp. Sedan millennieskiftet har antalet personer i Sverige som överlever plötsligt hjärtstopp mer än femdubblats – från 110 till över 600 räddade liv och har legat relativt stabilt de senaste tio åren. Det motsvarar fortfarande att en person dör av plötsligt hjärtstopp varje timme.

Tiden är dyrbar:
Vid plötsligt hjärtstopp, larma 112, påbörja hjärt-lungräddning och använd en hjärtstartare om sådan finns.

Forskningsframgångar: Den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva. Därför är allmänhetens insats avgörande. Forskning har visat att i de fall som en hjärtstartare används inom de första minuterna kan så många som sju av tio överleva.

Philips är ett globalt företag inom hälsoteknik fokuserat på att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat över hela hälsokedjan. Från en hälsosam livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips är ledande inom bilddiagnostik, bildstyrd behandling, patientmonitorering och hälsoinformatik, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet.

Om Hjärt-Lungfonden: www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Om AIK Fotboll: www.aikfotboll.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsföreningselitfotbollsverk samhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2023 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm.

Philips är ett ledande hälsoteknikföretag fokuserat på att förbättra människors hälsa – från hälsosamt liv och prevention, till diagnos, behandling och hemvård. Genom att utnyttja avancerad teknologi och djupgående kliniska kunskaper samt konsumentförståelse samarbetar Philips med kunder för att leverera integrerade lösningar och åstadkomma förbättrad patientupplevelse, bättre hälsoresultat, förbättrad personalupplevelse och lägre vårdkostnader. Philips omsättning var 17.2 miljarder euro under 2021 och antalet anställda 78 000. Philips har försäljning och service i över 100 länder. Mer information om Philips finns på: https://www.philips.se/a-w/about/news/home.html

Visa flerVisa färre

Lisa

Lisa Pernbrink

Philips Nordics

Brand & Communication

E-post: lisa.pernbrink@philips.com

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Medieresurser

Dela på sociala medier

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.