sep 29, 2017

På årets Världshjärtdag – unna ditt hjärta hälsosam hemlagad mat

Philips uppmanar alla att ta kontroll över sin egen hälsa för att förebygga hjärtsjukdomar

• 39 % av världens befolkning över 18 är nu överviktiga och 13 % lider av fetma, en stor riskfaktor för hjärtsjukdom
  • Att laga mat hemma för samman familjer och människor, stärker relationer och skapar sunda vanor för livet
  • Med Philips köksapparater blir det lättare att laga näringsrik och samtidigt läcker mat hemma, vilket hjälper alla att få en balanserad och näringsriktig kost.

Philips WHD

Stockholm, Sverige – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), ett världsledande företag inom hälsoteknik och stolt partner till World Heart Federation (WHF), uppmanar alla att handla nu och använda årets Världshjärtdag för att ta kontroll över sin egen hälsa. Världshjärtdagen är ett årligt initiativ för att höja medvetenheten om hjärtsjukdomar och tillhörande risker. Vi blir allt mer medvetna om att hjärtsjukdomar blir vanligare, men det kanske ändå kommer som en överraskning att de är den främsta dödsorsaken i världen[i]. Man räknar med att över 17,5 miljoner människor avled i hjärt-kärlsjukdomar 2015, vilket motsvarar 31 % av alla dödsfall globalt¹.

Det är inte bara gamla som drabbas, globalt dör 1 av 10 i åldern 30–70 av hjärt-kärlsjukdomar[ii]. En förklaring är att vår moderna livsstil innebär att vi äter mat som innehåller mer kalorier, fett, socker och salt. Detta bidrar till de stora riskfaktorerna för hjärtsjukdomar: högre blodtryck, högre blodsocker, förhöjda blodfetter och fetma¹. Faktum är att enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är 39 % av världens befolkning över 18 år nu överviktiga och 13 % lider av fetma [iii]. Men enkla beteendeförändringar, som att äta mer färsk mat och ta ansvar för sin egen hälsa, kan bidra till att minska risken för att utveckla hjärtsjukdomar.

”Under förra århundradet bidrog den ökade tobaksanvändningen i kombination med en markant förändring av vår kost och fysiska aktivitet till epidemin av hjärt-kärlsjukdom – världens främsta dödsorsak. En ohälsosam livsstil är den främsta orsaken till hjärtinfarkt och stroke. Att få människor att sluta använda tobak, äta nyttigt och bli fysiskt aktiva är avgörande för att hjälpa dem till längre, bättre och mer hjärthälsosamma liv. Att äta bra genom att dra ner på fettet, äta mer frukt och grönsaker samt minska på halvfabrikat, färdigmat och sockerrik mat och dryck i kosten är ett enkelt sätt att minska risken för hjärtsjukdom och stroke”, säger professor David Wood, ordförande för World Heart Federation.

Det är uppenbarligen viktigare än någonsin att vara försiktiga med vad man äter, men det är svårt att stå emot frestelsen att frossa i vissa typer av mat, och det kan ha allvarliga konsekvenser för vikten och i förlängningen även hjärthälsan.

På Philips tror vi att mat och dryck är grunden för ett sunt liv, men det behöver inte vara ett hinder för att njuta av den goda mat som vi älskar. Hemlagad mat är oslagbar när det gäller att ge sund näring genom att den ger oss kontroll över ingredienserna vi använder och därmed över matens kvalitet. Att laga och äta mat tillsammans för dessutom samman familjer och människor, stärker relationer och skapar sunda vanor för livet. Våra köksapparater är utformade för att göra det lättare att laga näringsrik och samtidigt läcker mat hemma för att hjälpa oss alla att få en balanserad och näringsriktig kost.

Forskning visar att 82 % av oss vill köpa apparater som hjälper oss att laga sunda måltider, till exempel en Airfryer[iv]. Vi på Philips har skapat Airfryer, en unik apparat som använder varmluft för att snabbt och enkelt tillaga välsmakande men ändå hälsosam mat. Philips är branschledande på området och har sedan lanseringen sålt 8 miljoner Airfryer globalt [v] – det motsvarar två sålda Airfryer i minuten [vi] – vilket hjälper alla laga läcker, men samtidigt hälsosam mat hemma, med lite eller ingen olja.

Dessutom får 80 % av oss fortfarande inte i oss den rekommenderade dagliga mängden frukt och grönsaker[vii] – det har blivit allt svårare med vår stressiga livsstil. Vårt sortiment av råsaftcentrifuger, mixrar och soppkokare har utvecklats för att erbjuda dig snabba och enkla sätt att få i dig alla näringsämnen du behöver varje dag. Den innovativa tekniken i våra apparater frigör näringsämnena i råvarorna och ger dig mat och dryck för måltider hemma eller snacks i farten.

”Vilken typ av mat och dryck vi äter är ett dagligt val. Vi förstår vikten av hjärthälsa och betraktar mat och dryck som avgörande faktorer när det gäller att öka antalet friska hjärtan. Därför vill vi göra detta dagliga beslut lättare. Vi är övertygade om att det alltid finns ett sätt att förbättra livet och har som mål att skapa långsiktiga lösningar för hälsosam matlagning och sunda matvanor – samtidigt som vi respekterar att konsumenterna inte vill kompromissa med smaken. Det här ger alla möjlighet att njuta av de långsiktiga hälsofördelarna med hemlagad mat, som minskad risk för övervikt, fetma och hjärtsjukdomar”, säger Selina Thurer, företagsledare för Kitchen Appliances, Philips.

[i] 2 World Health Organization Fact Sheet, July 2017: www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/

[ii] World Health Organization 2012

[iii] World Health Organization: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/

[iv] Early Buyer Study Airfryer, Philips USA, February 2016

[v] Philips leveransdata

[vi] Baserat på 8 034 081 Airfryer sålda från september 2010 till augusti 2017

[vii] World Health Organization 2015 Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/trs916/en/

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 112 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.