1
0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Artiklar om fordon

    D5S: Vägen till bilbelysningens Formel 1


    De första fordonen med 25 Watt Xenon-belysning har funnits på vägarna sedan 2013. Lär dig mer om de nya Xenon-glödlamporna, vad de kan göra och var de används här.

     

    På fordon i mellanklassen och uppåt ersätter ofta de nya Xenon-lamporna de halogenlampor som tidigare användes som standard, vilket gör att belysningen förbättras signifikant. För bilar i den mindre och kompakta klassen, där den standardmässiga Xenon-belysningen på 35 Watt hittills inte alls har funnits eller där det har varit mycket liten efterfrågan, är varianten på 25 Watt ett alternativ med tilltalande pris.

     

    Automatisk styrning av strålkastarräckvidden och spolarsystem för strålkastarna?

     

    En vanlig uppfattning är att det krävs system för automatisk styrning av strålkastarräckvidden och för strålkastarspolning för bilar med Xenon-lampor, men det stämmer bara delvis. De internationella bestämmelser som anges i ECE R48 gäller inte egentligen typen av glödlampa utan det ljusflöde som emitteras av halvljusstrålens ljuskälla. Om ljusflödet är högre än 2 000 lumen måste bilen vara utrustad med både automatisk styrning av strålkastarräckvidden och med ett strålkastarspolarsystem.

     

    Det här var ganska enkelt förr. Halogenlampor låg alltid under den här gränsen och Xenon, med runt 3 200 lumen, låg alltid över. Det var det här som orsakade den referens till Xenon-tekniken som fortfarande förekommer i StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung – tysk vägtrafiklagstiftning). Den särskilda egenskapen hos 25 Watts-lösningen är att ljusflödet numera ”bara” är på 2 000 lumen.

     

    Det innebär att den automatiska styrningen av strålkastarräckvidden och strålkastarspolarsystemet får uteslutas, även om de fortfarande kan inkluderas. Många biltillverkare väljer dock att behålla den automatiska styrningen av strålkastarräckvidden och bara utesluta spolarsystemet. Det gör att tillverkarnas fördelar maximeras eftersom det bara behövs en liten vattentank, vilket är utrymmes- och viktbesparande.

     

    Philips D5S med helt integrerad elektronik

    Figur 1: Xenon D5S
    Figur 1: Xenon D5S

    Philips 25-Wattslösning heter D5S och med den integreras inte bara startern – som med D1 och D3 – utan även hela ballastenheten med basen. Ytterligare elektronik behövs inte längre. D5S har en optimerad ljusbåge och installeras i en särskilt utformad projektionsmodul.

     

    Syftet är att fokusera så mycket som möjligt av de tillgängliga 2 000 lumen på vägen och komma så nära den vägupplysning som uppnås med den klassiska Xenon på 35 Watt som möjligt. 

     

    D5S jämfört med D3S

     

    Enligt figurerna ligger D5S med sina 2 000 lumen närmare H7 (1 500 lumen) än en standard Xenon-glödlampa. I följande jämförande bilder från Philips tillämpningslaboratorium visas att det här intrycket är vilseledande.

     

    D5S-glödlampan har en optimerad, mer kompakt ljusbåge med högre luminans. Det här är måttet på den lysande ”ytans” ljusstyrka. Tillsammans med den specialanpassade linsen används det tillgängliga ljuset mer effektivt och projiceras mer effektivt på vägen. Glödlampan har också en högre färgtemperatur på 4 800 Kelvin jämfört med standardlampans 4 100 Kelvin.

    Figur 2: D5S i Citroën C4 Picasso 2013
    Figur 2: D5S i Citroën C4 Picasso 2013
    Figur 3: H7 i Audi Q5 2010
    Figur 3: H7 i Audi Q5 2010
    Figur 4: D3S i Audi A4 2010
    Figur 4: D3S i Audi A4 2010
    D5S är installerad i basmodellerna av nya Audi A4, A6, Q3, Q7 och TT, Maserati Ghibli och Alfa Romeo 4C. Den finns också som tillvalsfunktion i Opel Corsa, Citroën C4 Picasso, Skoda Rapid, Alfa Romeo Gulia, Fiat 500X och Jeep Renegade.

    Läs mer:

    Byt lamporna parvis

    Byt lamporna parvis

    Vad gör en halogenlampa bra

    Vad gör en halogenlampa bra