1
0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Artiklar om fordon

    Byt lamporna parvis


    I slutet av sin livslängd ger en halogenlampa bara 70 % av sitt ursprungliga ljusflöde. Eftersom ljus är en viktig säkerhetsfaktor och eftersom bilförare ofta inte är medvetna om den subtila åldrandeprocessen är det förnuftigt att regelbundet byta ut försämrade strålkastarlampor i förebyggande syfte.

     

    Optimal belysning och köra halvblint

     

    I praktiken är det här förstås orealistiskt. Åldrandeprocessen sker olika snabbt beroende på fordonets spänning, ingen vill journalföra hur långt de har kört med belysningen påslagen och i slutänden vill ingen byta ut delar som fortfarande fungerar perfekt.

     

    Att en glödlampa blir dålig är dock ett tydligt tecken på att även den andra bör bytas. Livslängden är väldigt likvärdig för glödlampor av hög kvalitet och du kan anta att också den andra glödlampans filament har försämrats väsentligt. Att byta ut glödlampor i par gör att belysningsförhållandena återställs till optimala och att du slipper köra halvblint igen bara några veckor senare.

     

    Smutsa bara ner dig en gång

     

    Det här argumentet väger förmodligen inte särskilt tungt för professionella och entusiaster som ändå tillbringar nästan varje helg med att meka med sina bilar. Men för många andra finns det mycket tid och kraft att spara på att byta båda glödlamporna samtidigt och slippa fixa den andra sidan igen efter bara ett kort tag. Och om du inte kan byta glödlamporna själv så räcker det med ett enda besök på bilverkstaden.

     

    Enligt lag måste det vara möjligt för förare att själva byta glödlampor

     

    Det var ett tag sedan det kunde kallas ”en barnlek” att byta en bilglödlampa: öppna motorhuven, tydlig bild över strålkastarna och gott om plats även för stora händer att få plats och hålla skruvmejseln . Teknikutvecklingen har fyllt ut motorutrymmet vilket har gjort det allt svårare att byta glödlampor. Den här utvecklingen nådde sin topp kring 2000, när det var närapå omöjligt att byta strålkastarglödlampor på bilar som Golf IV eller Astra G utan att uppsöka bilverkstaden.

     

    Då sade EU ifrån och införde lagstiftning som slog fast att det från och med augusti 2006 krävs att förarna själva ska kunna byta glödlampor på nyutvecklade bilar genom att följa instruktionsboken och genom att använda medföljande fordonsverktygsuppsättning. Xenon är fortfarande ett undantag, eftersom fordonstillverkarna i allmänhet ger rådet att låta byta de här strålkastarlamporna på bilverkstaden.

     

    Situationen har blivit något bättre sedan dess och om utrymmet är för litet kan du på många fordon helt enkelt lossa strålkastaren och dra den framåt. Som det ofta rekommenderas bör du först prova att göra det i torrt väder och under bra ljusförhållanden innan du gör det på riktigt under mindre gynnsamma förhållanden.

     

    Och ett sista tips: Att byta glödlamporna gör att optimal fordonsbelysning återställs, att emellanåt också snabbt tvätta av strålkastarna kan ofta göra underverk.

    Läs mer:

    Förbättra lamporna enkelt

    Förbättra lamporna enkelt

    Vad gör en halogenlampa bra

    Vad gör en halogenlampa bra