1
Artiklar om fordon

Fordonsbelysning: se till att den är korrekt inställd!


I artikeln ”Le secret d’un éclairage automobile 2,3 fois plus lumineux” (Hemligheten bakom 2,3 gånger starkare belysning) förklarar vi hur risken för olyckor kan minskas med kraftfull belysning. Faktum är att nästan hälften av alla olyckor med dödlig utgång sker nattetid. Orsakerna är: dålig belysning, trötthet och bländning. Att ha korrekt inställd belysning är lika viktigt som att ha kraftfulla lampor.

 

Två av fem förare har redan upplevt en farlig situation som involverar ett fordon med dåligt inställda eller trasiga lampor. Redan en förskjutning av ljuset med bara 1 % uppåt ökar bländningsrisken med en faktor på 20. En förskjutning på 1 % nedåt innebär en genomsnittlig försämring av förarens sikt med 30 meter. För att säkerställa god förarsikt och undvika bländning rekommenderas du därför att regelbundet kontrollera viss utrustning:

 

  •  Kontrollera lampinställningen minst en gång om året
  •  Byt glödlampor parvis för att få enhetlig belysning
  •  Kontrollera torkarbladen. Slitna blad kan orsaka repor vilket kan försämra sikten
  •  Tvätta vindrutan. En smutsig vindruta kan innebära upp till 30 % sämre sikt
  •  Kontrollera vindrutespolarens vätskenivå
  •  Tvätta även fönstren, speglarna, strålkastarna och alla andra lampor.

 

Näst vanligaste anledningen till uppföljningsbesök

 

De allra flesta förare uppger att de kontrollerar sina lampor minst en gång om året. Mer än hälften av dem
– främst pensionärer – uppsöker en mekaniker för att få hjälp och en av fem förare får sina lampor kontrollerade vid säkerhets- och utsläppstestet. Belysningen är den näst vanligaste anledningen* till ett tekniskt uppföljningsbesök för bilar. Enligt Organisme Technique Central (UTAC-OTC) (central teknisk organisation), beror nästan 9 % av uppföljningsbesöken på felaktig belysning/signalering: 3,3 % på en för högt inställd lampa eller på en halvljusstråle som inte uppfyller kraven; 2,7 % på bromsljusfel; 2,5 % på felaktig positionslampa och 1,7 % på onormalt lågt inställt halvljus. Det kan löna sig att mekanikerna utbildar sina kunder före säkerhets- och utsläppstesterna. Association Prévention Routière (vägförebyggande organisation) erbjuder den här utbildningen varje år under sina temaveckor ”Lumière et Vision” (ljus och syn). Till kampanjen bjuds särskilt bilister in för att göra en bedömning av fordonens synlighetsfaktorer.

Läs mer:

Byt lamporna parvis

Byt lamporna parvis

Vad gör en halogenlampa bra

Vad gör en halogenlampa bra