1
0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Artiklar om fordon

    Vad gör en halogenlampa bra?


    Det kanske inte verkar så vid första anblicken, men strålkastarlampor är produkter med hög precision. Medan en vanlig glödlampa för hushållet sprider sitt ljus över en radie på bara några få meter måste en strålkastarlampa kombinerad med reflektorn noggrant överföra ljuset till vägen på ett avstånd som är mycket större än 50 meter.

     

    Du ska snart få veta varför kvalitet under produktionen spelar en så viktig roll och varför glödlampor av sämre kvalitet i hög grad påverkar trafiksäkerheten – även om de har den godkända E-märkningen.

     

    Krav från ECE R37

     

    Halogenstrålkastarlampor tillverkas och godkänns i enlighet med rättsliga krav (ECE R37). Specifikationerna omfattar tillåtet ljusflöde i lumen, elektrisk energiförbrukning och, givetvis, alla dimensioner från själva glasglödlampan till basen. Syftet med den här specifikationen är att till exempel säkerställa att varje godkänd H7-glödlampa passar i varje strålkastare som är avsedd att användas med en H7-glödlampa och att kombinationen ger en korrekt ljusstråle.

    Figur 1: Bra geometri för glödlampan, med filamentet i strålkastarens exakta fokalpunkt
    Figur 1: Bra geometri för glödlampan, med filamentet i strålkastarens exakta fokalpunkt

    Utöver flödet är glödlampans geometri särskilt viktig. I moderna strålkastare med fri form fokuseras ljuset från filamentet på vägen med hjälp av reflektiva element som är justerade på olika sätt. Det här systemet kan bara fungera korrekt om filamentet är i exakt rätt position. Filamentpositionens tillåtna tolerans i en H7-glödlampa är bara 0,2 mm – alltid i relation till justeringsringen där glödlampan är placerad i strålkastaren.

     

    Grafiken visar ett förenklat diagram över strålgången för en strålkastare med parabolisk reflektor. Strålarna emitteras bara parallellt om filamentet är placerat exakt i fokalpunkten.

     

    Skilja mellan bra och dåliga glödlampor

     

    Självklart uppfyller de glödlampor som tillverkas av märkestillverkare som Philips, som också tillhandahåller originalutrustning, de strikta kraven i ECE R37 – och tillverkarnas interna specifikationer är ofta ännu striktare. Då behövs tillverkningsprocesser med hög precision och extremt strikta kvalitetsinspektioner.

     

    Jämförande tester som utförs av biltidskrifter visar ofta att många glödlampor som tillverkas med billiga produktionstekniker inte uppfyller de här höga kraven och geometrifel är det största problemet. Resultatet blir en inexakt ljusstråle, en räckvidd som är alldeles för kort eller bländning (visas i de två bilderna med den paraboliska reflektorn). Om filamentet är för långt ifrån reflektorn blir ljusstrålen för kort och är det för nära orsakar det bländning.

    Figur 2: Dålig glödlampsgeometri – filamentet utanför fokalpunkten, ljusstrålen för kort
    Figur 2: Dålig glödlampsgeometri – filamentet utanför fokalpunkten, ljusstrålen för kort
    Figur 3: Dålig glödlampsgeometri – filamentet utanför fokalpunkten, bländning
    Figur 3: Dålig glödlampsgeometri – filamentet utanför fokalpunkten, bländning

    Den här typen av glödlampa har dessutom ofta en särskilt stark eller glänsande beläggning och på förpackningen utlovas ofta en särskilt hög färgtemperatur. Det faktum att ljuset kan vara ineffektivt, eller i värsta fall att glödlampan kan orsaka en farlig bländningsnivå, är dessvärre inte så intressant i de här fallen.

     

    Fågelperspektiv över ljuset från en strålkastare

     

    Skillnader i halvljuset är faktiskt synliga i fågelperspektiv, där strålkastarens asymmetriska ljusspridning syns i färg på vägen. Det här är ett mycket bra sätt att jämföra ljusstrålens räckvidd för olika glödlampor.

    Figur 4: Vägupplysning med en bra standard H7-glödlampa
    Figur 4: Vägupplysning med en bra standard H7-glödlampa
    Figur 5: Vägupplysning med en mycket dålig standard H7-glödlampa
    Figur 5: Vägupplysning med en mycket dålig standard H7-glödlampa 

    I grafiken används exemplet med en bra standard H7-glödlampa jämförd med en särskilt dålig lampa. Glödlampan ”deformerar” ljusstrålen till den grad att den karakteristiska, asymmetriska ljusspridningen inte längre går att urskilja alls. Dessutom kan detta inte korrigeras genom att justera strålkastaren. I det här fallet är skillnaden i räckvidd i den yttre vägkanten mer än 50 meter; och i en allvarlig situation skulle det betyda att det inte finns tillräckligt med tid för en lämplig reaktion. Om vi jämför med det starkare ljuset från en X-tremeVision-glödlampa är skillnaden ännu större.

     

    Hur kan dåliga glödlampor ändå vara E-märkta?

     

    Frågan kvarstår om varför vissa glödlampor kan vara E-märkta trots väldigt dåligt resultat i jämförelsetestet.

     

    Innan en glödlampa får godkännas krävs det att tillverkaren låter testa fem prover i ett testlaboratorium och därefter ansöker om godkännande från relevant myndighet i ett land som är medlem i ECE. Dessvärre är det sedan tillverkaren som är ansvarig för att garantera att produktionen fortsätter att leverera produkter som håller samma nivå som de som ursprungligen blev godkända. Det här kallas ”tillverkningsenhetlighet” och många billiga leverantörer klarar inte att uppfylla detta under den fortsatta produktionen.

     

    För att sammanfatta kan vi, när det gäller säkerhetsrelaterade delar som bilglödlampor, bara råda dig att välja produkter från märkestillverkare som också tillhandahåller originalutrustning. På så sätt är du extra försiktig.

    Läs mer:

    Byt lamporna parvis

    Byt lamporna parvis

    Förbättra lamporna enkelt

    Förbättra lamporna enkelt