1
0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Produkter

    Hur fungerar egentligen sömnmätare?

     

    Om du vill förbättra din sömn är det bäst att börja från början. Att ta reda på hur ofta du vaknar på natten eller om du går ned i den djupsömn som kroppen behöver är viktig information att utgå från för att göra förbättringar. Men hur ska du kunna hålla koll på din sömn medan du sover?

     

    Sömnmätare är lösningen. De finns i olika varianter, till exempel bärbara smarta klockor till pannband som registrerar biofeedback, ringar som du bär på fingret, enheter som du placerar i sängen, appar som använder rörelsedetektion och mikrofoner som läser av när du befinner dig i olika sömnstadier.

     

    Med ett så stort utbud av sömnmätare så kanske du undrar hur de registrerar din sömn. Tekniken bakom de här enheterna är mer komplicerad än vad vi kan gå in på, men det finns olika sätt att registrera sömn.

     

    Accelerationsmätare

     

    De flesta sömnmätare mäter sömnkvantitet och -kvalitet med accelerationsmätare, som är små rörelsedetektorer. Accelerationsmätare registrerar dina rörelser medan du sover. Dessa data analyseras sedan med hjälp av en algoritm för att beräkna sömnens varaktighet och kvalitet. Om du vill ha detaljerad information om dina sömnstadier kanske en sömnmätare som bara har en accelerationsmätare inte passar så bra. De kan inte registrera sömnstadier korrekt eftersom det inte finns någon stor skillnad i rörelse mellan de olika sömnstadierna, enligt Sleep Foundation.

     

    Hjärtfrekvens och andning

     

    Vissa sömnmätare beräknar REM-sömn utöver de djupa och lätta sömnstadierna genom att mäta hjärtfrekvensen. Även om hjärtfrekvens och andningsfrekvens kan variera mycket under sömnen har de ett nära samband med varje sömnstadium, eftersom det autonoma nervsystemet påverkar båda avsevärt. Andningen anses vara den viktigaste fysiologiska parametern eftersom den tydligt indikerar sömnstörningar, till exempel snarkningar och sömnapné, enligt den forskning som publicerats i tidskriften Sensors.

     

    Miljöfaktorer

     

    Vissa sömnmätare har en mikrofon, som den i mobilen som du placerar nära sängen, för att fånga upp ljud från rummet eller kroppen. Särskilt om du rör dig mycket och inte sover bra kommer vissa sömnmätare att registrera det. En mikrofon kan mäta din andning, detektera snarkningar, sömnapné och hur ofta du vaknar på natten. Vissa sömnmätare med termometer kan mäta temperaturen i rummet och visa att du vaknar ofta om det är för varmt.

     

    Forskning visar att återkoppling från en sömnsensor kan hjälpa patienter att avgöra hur effektiv en behandling är vid en viss sömnstörning, till exempel användning av en CPAP-enhet (kontinuerligt positivt luftvägstryck) vid sömnapné.

     

    Nu när du vet hur bra (eller dåligt) du sover kan du använda dessa data för att hitta mönster och göra förbättringar. Lade du dig sent och sov dåligt? Ställ in en påminnelse på mobilen om att gå och lägga dig en timme tidigare och koppla av. Vaknade du några gånger efter att ha druckit alkohol? Dra ned på alkoholen och drick närmare middagen så att alkoholen bryts ned och du kan sova bättre.

     

    Du kanske måste prova dig fram för att se vilken sömnmätare som fungerar bäst för dig. Om ett armband känns obekvämt och gör det svårare att somna kan det vara bättre att använda en app på mobilen som du kan starta och placera bredvid sängen så att ingenting vidrör huden.

     

    Du kan också använda en enhet för sömnspårning som du kan ha i sängen. Men kom ihåg att du kommer inte att sova bättre bara för att du registrerar din sömn. Du går ju inte ned i vikt bara för att du loggar vad du äter. Det viktiga är att använda informationen för att ändra dina vanor.

    Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.