1
0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Produkter

    Vill du förbättra ditt äktenskap? Se till få mer sömn

     

    Du har säkert hört rådet om att ”aldrig gå till sängs osams", men i en ny studie framgår det att om du bråkar med din äkta hälft oftare än vanligt kan den bästa lösningen vara att ni båda prioriterar att sova för att undvika stormiga bråk och motverka inflammationer i kroppen.

     

    I en studie som publicerats i tidskriften Psychoneuroendocrinology undersökte man hur 43 par hanterade gräl när de led av sömnbrist. Ett forskningsteam vid Ohio State University intervjuade paren om hur de betedde sig mot varandra och studerade deras användning av känsloregleringsstrategier (känslouttryck, kognitiv omprövning) under konflikter och tog blodprov för att mäta inflammationsnivån hos paren på morgonen samt deras inflammatoriska svar efter en dispyt.

     

    Det är inte förvånande att när båda parterna hade sömnbrist blev konflikterna mer hetsiga och fientliga än när en part hade sovit bättre på natten. Alla som har upplevt sömnbrist vet hur det kan påverka känsloregleringen. Man har antagligen sämre tålamod, blir lättare irriterad och kanske mer stridslysten när man inte får den sömn som kroppen behöver. ”Innerst inne vet vi att de flesta av oss blir irriterade när vi får för lite sömn. ” säger doktor Mark Aloia, internationellt ansvarig för Behavior Change på Philips. ” Det stämmer verkligen att toleransen kan förbättras med mer sömn.”

     

    Studien visade också att när den ena parten fick tillräckligt med sömn under de två nätter som studien pågick ökade sannolikheten för att båda skulle skyddas från sömnbristens beteendemässiga effekter under en konflikt . Nivån på grälen skruvades helt enkelt ner med ett snäpp eller två.

     

    Det intressanta var att när en av parterna hade sömnbrist visade kroppen tecken på högre inflammationsnivå efter ett bråk. Ju mindre sömn som loggades, desto större blev inflammationen efter ett bråk, även om skillnaden i sömn inte var större än en timme. Man bör komma ihåg att kronisk inflammation kan utlösa sjukdomsprocesser och att okontrollerad inflammation har en betydelse för alla sjukdomar, inklusive hjärtsjukdomar, diabetes, cancer och till och med depression, enligt Cleveland Clinics webbplats.

     

    Tidigare forskning har visat att undertryckta känslor kan vara stressande och negativa för hälsan och i den här studien fann man en koppling mellan inflammationssvaret i kroppen och hur man ger uttryck för sina känslor under en konflikt . När en av parterna sov för lite och inte uttryckte sina känslor under en dispyt blev hans eller hennes inflammationsproduktion större än hos den som sov mer. De vars partners led av sömnbrist och inte uttryckte sina känslor hade också högre nivåer av inflammationsproduktion. Personer med partners som gav utlopp för sina känslor var skyddade från de proinflammatoriska effekterna av den egna sömnbristen, enligt studieresultaten.

     

    Om du bråkar med din äkta hälft och ingen av er har sovit bra natten innan bör du alltså se till att få uttryck för dina känslor och uppmuntra den andra till att göra detsamma. Därmed skyddas ni från det immunsvar som leder till ökad inflammation och hjälper er även att undvika att diskussioner eskalerar till regelrätta bråk.

    Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.