Jag kan inte konfigurera min anslutna babykamera och Baby Monitor+-appen
Publicerad på 26 januari 2024
Om du inte kan konfigurera Philips Avent ansluten babykamera (SCD641, SCD643) och Philips Avent Baby Monitor+-appen kan felsökningstipsen nedan eventuellt hjälpa dig att hitta en lösning.
Kontrollera att du har valt ett SSID i ett nätverk som har stöd för 2,4 GHz.
Kontrollera att Wi-Fi-signalen är stark och stabil. Om signalen är svag kan du flytta babyenheten till en annan plats, men inte längre än 1,5 meter bort från barnet. Eller återställ Wi-Fi-routern.
Använd en Wi-Fi-repeater för att få en starkare signal. Använd samma SSID (nätverksnamnet) och använd samma lösenord för routern och repeatern.
Använd samma Wi-Fi-nätverk för den smarta enheten (mobiltelefon) och babykameran.
Kolla på LED-lampan på babykameran. Om den blinkar rött (under konfigurationen) är det angivna SSID:t eller Wi-Fi-lösenordet fel. Upprepa konfigurationsprocessen med rätt lösenord.
Om LED-lampan på babyenheten lyser rött är babykameran ansluten till Wi-Fi-routern men inte till internet. Kontrollera om du har tillgång till internet med andra appar som YouTube, Facebook osv. Om andra appar inte svarar åtgärdar du internetanslutningen. Om du har internetåtkomst kan det hända att servern ligger tillfälligt nere. Vänta i 30 minuter och upprepa sedan konfigurationsprocessen.
Se till att andra enheter inte stör babykameran. Enheter som mikrovågsugnar, bärbara datorer osv. kan störa Wi-Fi-signalen. Prova en annan plats eller öka avståndet mellan sådana enheter och babykameran.
Håll din smarta enhet med QR-koden på lämpligt avstånd från babykameran. Avståndet ska vara 5 till 15 centimeter.
Om kameran fortfarande inte kan läsa QR-koden ska du se till att rummet är tillräckligt upplyst. Kontrollera skärmens ljusstyrka och ändra den vid behov.
Om nattläget är aktiverat inaktiverar du det, justerar skärmens ljusstyrka och försöker igen.
När babykameran har läst QR-koden hör du ett bekräftelseljud och LED-lampan på babykameran lyser vitt.
Om LED-lampan lyser med fast, vitt sken anger det att babyenheten är ansluten till nätverket och klar för appvisning och appstyrning.
Om LED-lampan lyser med fast, grönt sken anger det att babykameran är redo att parkopplas med appen.
Det kanske redan finns tre personer som övervakar ditt barn. Appen tillåter endast att tre personer/användare tittar samtidigt. Om du har administratörsrättigheter kan du ta bort åtkomst för en av gästerna så att du själv kan titta.
Om du har skickat en gästanvändarinbjudan, men hen kan fortfarande inte se videolivestreamingen:
Det är möjligt att din gäst inte har registrerat ett användarkonto hos Philips ännu. Be gästanvändaren installera appen Philips Avent Baby Monitor+ och registrera ett konto först. Skicka sedan ut en ny inbjudan.
Det är möjligt att gästanvändaren som du vill bjuda in bor i ett annat land. Se till att gästanvändaren väljer samma land, till exempel ett europeiskt land, Indien, USA, Kanada, som du själv när hen registrerar sitt användarkonto.
Om du får falska aviseringar om ljud och rörelser som upptäcks i barnkammaren:
Det är möjligt att du har ställt in känslighetsnivån för högt. Justera känslighetsinställningen till en lägre nivå på inställningssidan i Philips Avent Baby Monitor+-appen för att undvika sådana falska aviseringar.
Om du inte kan höra barnet gråta i appen:
Det är möjligt att Philips Avent Baby Monitor+-ljudet är avstängt eller att den inställda volymen är för låg. Slå på ljudet i appen genom att trycka på högtalarknappen eller höja volymen med volymknappen på din smartphone.
Om du vill höra ljudet när smartphoneskärmen är avstängd eller om Philips Avent Baby Monitor+-appen är i bakgrunden kan du aktivera läget för bakgrundsövervakning och justera känslighetsnivån efter dina behov.
Du kan ha återställt babyenheten genom att av misstag trycka länge på på/av-knappen.
Håll på/av-knappen på babykameran intryckt längre än tio sekunder.
LED-lampan blinkar grönt och orange växelvis. Fabriksåterställningen är klar när LED-lampan lyser grönt.
Du måste uppdatera alla inställningar, inklusive den anslutna Wi-Fi-routerns SSID (nätverksnamnet), lösenord och appanvändare.
Nu kan du parkoppla babykameran till appen igen.
Har du fortfarande problem med att konfigurera din Philips Avent ansluten babykamera? Kontakta oss om inget av de här tipsen hjälper.