Lumileds är ett globalt företag som tillverkar och marknadsför innovativa belysningslösningar för fordons-, mobil-, IoT- och belysningssektorn. Alla våra fordonsprodukter håller originalutrustningskvalitet, med högsta prestanda för biltillverkare och eftermarknad över hela världen. Vi har en stark bakgrund inom innovation som uppfinnare av Xenon-strålkastare, är pionjärer inom användningen av halogen och idag är vi ledande inom LED-lampor. Lumileds utvecklar, tillverkar och distribuerar Philips fordonsbelysningsprodukter. Du hittar våra lampor i var tredje bil världen över, vilket gör att vi ligger i framkant på den här marknaden. På en allt mer global marknad är konsekvens avgörande. Det innebär att vi har ett enhetligt förhållningssätt till kunderna, var de än befinner sig. Därför har vi harmoniserat vårt sätt att arbeta med kunder internationellt (samtidigt som vi behåller viss lokal flexibilitet) och anpassat våra produkter, tjänster och priser. Grunden till allt detta är en strategi för kanalhantering som är uppbyggd kring en grupp av starka regionala ledare i nära samarbete. Eftermarknaden och konsumentkanalerna för fordon förändras snabbare än någonsin tidigare. I många länder försvinner de gränser som tidigare har styrt vår bransch. I praktiken innebär det att alla verkar sälja överallt. Jag tror att vi måste gå tillbaka till grunden och få en klar förståelse för vad vi säljer till vem och varför. Om vi fokuserar på de här grunderna blir kanalrelaterade frågor som marknadsföringsaktiviteter, produktstrategi, prissättning och tjänster enklare. Vi har varit verksamma i fordonsbelysningsbranschen under årtionden på de flesta marknader, vilket innebär att vi har långvariga relationer med många av våra kunder. När det gäller att välja nya partners eller distributörer värderar vi långsiktig potential framför snabba vinster. Vi samarbetar oftast med distributörer som delar vår tro på vikten av innovation, kundengagemang och hållbar tillväxt. Vår distributionsstrategi bygger på principen att vara ”överallt, men inte var som helst”. Vi garanterar fullständig marknadstäckning genom kompetenta och likasinnade partners. Vi förväntar oss att de ska vara bekväma med att arbeta med högkvalitativa tjänster och produkter av originalutrustningskvalitet och att tänka långsiktigt. Vi anser att ett kombinerat tillvägagångssätt med våra distributionspartners är det bästa sättet att övertyga installatörer och användare att efterfråga kvalitetsdelar till sina fordon. Ett sådant nära partnerskap hjälper både oss själva som tillverkare och våra distributörer att förstå och anpassa sig till en föränderlig marknad. Slutresultatet är att vi vill driva hela eftermarknaden för fordons, oavsett om det gäller grossist-, traditionell återförsäljning eller e-handel. Vilken kompetens behöver er personal? Globalisering och nya tekniker gör marknaden mer komplex än någonsin tidigare. Med snabb tillgång till information är det viktigt att ha personer som kan tolka informationen, identifiera nyckelpunkter och agera i enlighet med dem. Eftersom gränserna mellan försäljningskanalerna suddas ut och e-handeln ökar måste vår personal se marknaden som helhet och agera tidigt för att lösa problem innan de växer. När det är möjligt vill vi att våra anställda ska hitta sin motivation när det gäller att stödja våra kunders tillväxt. Det innebär till exempel att fokusera på utförsäljningsaktiviteter snarare än på införsäljningen. För fordons-, mobil-, IoT- och belysningsföretag som behöver innovativa belysningslösningar är Lumileds en global marknadsledare och sysselsätter fler än 9 000 medarbetare i över 65 länder. Lumileds samarbetar med sina kunder för att tänja på gränserna för belysning. Du hittar mer information om vårt utbud av belysningslösningar på lumileds.com.
Steven Zimmer, vice vd för eftermarknaden för fordon på Lumileds, förklarar varför långsiktiga distributionspartners är nyckeln till en globaliserad försäljning av fordonsbelysning.
Vilken position har Lumileds inom fordonsbelysningssektorn?
Vilka är de största utmaningarna som en globaliserad försäljning av bilbelysning medför?
Hur påverkar distribution över flera kanaler marknaden?
Hur väljer ni era internationella distributionspartners?
Vilken typ av relation har ni med era eftermarknadsdistributörer?
Om Lumileds
Guide till att hitta rätt lampa
Köp Philips fordonsprodukter online eller i en butik nära dig
Behöver du en ersättningsstrålkastare från Philips till din bil?
Philips högsta prioritet är att ge kunder som köper äkta Philips-produkter maximal tillfredsställelse
Så här byter du strålkastarlampa på din Peugeot 308
Så här byter du strålkastarlampa på din Range Rover Evoque
Så här byter du strålkastarlampa på din Mini Cooper Countryman
Så här byter du strålkastarlampa på din Volkswagen Golf VII