Vad gör jag om ett problem med en eller flera kanaler uppstår? [DVB-C-signal]
Publicerad på 2019-03-18
Situation
Något av följande inträffar med DVB-C-kanaler:
• En eller flera kanaler saknas
• Inga kanaler hittas
• Felmeddelandet “Ingen signal” (No signal) visas när en kanal har valts
• Bilden som visas är suddig eller har kuber av bildpunkter (makroblock)
• Ljudet faller bort
• Det tar lång tid att byta kanal
• En svart skärm visas, bild och ljud visas inte
• En färgad skärm visas när du byter kanal
Checklista
Se till att:
• Kanaler har installerats på TV:n (ingen digitaldekoder används)
• Källan “Titta på TV” (Watch TV) har valts
Svara
Den interna mottagaren i TV:n lagrar kanallistan som tillhandahålls av TV-bolaget (TV-kanalsleverantören) via DVB-signalen (kabel-, marksändningar). En lista över kanaler levereras på en unik frekvens i signalen.
När TV-kanaler via en DVB-C-signal (markbunden/antenn) finns installerade på TV:n, krävs en konsekvent signalkvalitet och signalstyrka för att säkerställa att TV:n visar dessa kanaler på ett optimalt sätt.
1. Undvik signalförlust
Sändningssignalen kan försvagas av externa faktorer. Vidta följande försiktighetsåtgärder:
• Undvik att kabeln passerar nära elektronisk utrustning. Elektroniska enheter kan orsaka störningar i signalen.
• Använd en avskärmad kabel för att undvika signalförlust.
• Anslut antennkabeln från ingångspunkten i huset direkt till TV:n. Om en direkt signal (utan användning av delare, recorder eller digitaldekoder) är starkare och/eller med högre kvalitet, orsakades signalförlusten av extern utrustning.
Om TV:n har problem med att hitta kanaler eller visa kanaler/program som sänds ska du kontrollera följande:
2. Mät den inkommande DVB-C-signalen
En stark och konstant sändningssignal aktiverar TV:n så att den visar sändningar felfritt.
Obs! Ju högre signalstyrka och signalkvalitet, desto mindre troligt är det att det uppstår problem med bild och ljud.
Flera mätningar rekommenderas för att kontrollera att den inkommande signalen är på en konstant nivå.
● Välj den kanal där problemet uppstår
● Om det är en TV-kanal, trycker du på knappen “ALTERNATIV” (OPTIONS) på fjärrkontrollen från Philips.
För Android TV-apparater välj: Preferenser > [Kanalinfo] (Channel Info)
För alla andra modeller, välj: [Kanalinfo] (Channel Info)
Signalkvalitet och signalstyrka för den inkommande signalen på den specifika kanalen visas.
3. Kanaler som saknas eller problem som rör vissa kanaler
Om kanaler saknas eller om ett problem uppstår på vissa kanaler, uppdaterar du kanallistan enligt följande:
Uppdatera kanalerna
• Tryck på knappen Hem på TV-apparatens fjärrkontroll och välj:
Inställning > [Sök efter kanaler] (Search for channels) > [Uppdatera kanaler] (Update channels) > Start
Eller
Tryck på knappen “Inställningar” (Settings) på TV-apparatens fjärrkontroll och välj:
Tryck på knappen “Inställningar” (Settings) på fjärrkontrollen och välj: [Alla inställningar] (All settings) > Kanaler > [Antenn/kabelinstallation] (Antenna/Cable Installation) > [Kanaluppdateringsmeddelande] (Channel update message) > AV
Obs! För en långsiktig lösning rekommenderar vi att förbättra DVB-signalen och aktivera automatisk kanaluppdatering igen. Kontrollera den markbundna TV-antennen, sändaren och annan signalmottagningsutrustning för att förbättra signalen.