1
Säsongs- depression

Hur motverkar jag vintertrötthet?

Vad innebär årstidsbunden depression?

 

Ju längre från ekvatorn vi kommer desto större är de årstidsbundna förändringarna i naturen: här är skillnaderna som störst mellan sommar och vinter vad gäller både dagslängd och temperatur. De flesta djur har anpassat sitt beteende efter årstidsväxlingarna, fåglar förökar sig t.ex. på våren. Vi människor visar inga enorma årstidsbundna förändringar, men vissa mönster för sömn och aktivitet har påvisats. I allmänhet sover vi något senare och ibland även längre på vintern jämfört med på sommaren.

 

Årstidsbunden depression innebär att man får vissa depressiva symptom i samband med årstidsväxlingar. Årstidsbunden depression är vanligast under de årstider där dagarna är som kortast (hösten och vintern) men förekommer även under våren för vissa människor. Ett av de mest påtagliga symptomen vid årstidsbundna depressioner är extrem trötthet, detta trots att man sover mer än vanligt.

Symptom vid årstidsbunden depression:

 

• Man sover längre (i genomsnitt 1,5 timme längre per dygn)

• Förändringar i humöret beroende på årstid

• Tröttare och mer nedstämd på vintern jämfört med på sommaren.

• Ökad aptit, ökat sockersug samt preferens för kolhydrater.

SAD  -seasonal Affective Disorder

SAD – Seasonal Affective Disorder

 

En liten del av befolkningen (1-3 %) drabbas av allvarliga symptom. I dessa fall talar man om SAD, seasonal affective disorder. För en del människor innebär årstidsväxlingarna ett reellt problem. De upplever en konstant trötthet även om de sover mycket, blir nedstämda och på dåligt humör, har lägre energinivåer och presterar sämre på vintern än på sommaren. Symptomen inleds ofta redan på hösten, och de flesta uppger att januari och februari är de månader som är värst.

För en del människor innebär årstidsväxlingarna ett reellt problem. De upplever en konstant trötthet även om de sover mycket, blir nedstämda och på dåligt humör, har lägre energinivåer och presterar sämre på vintern än på sommaren. Symptomen inleds ofta redan på hösten, och de flesta uppger att januari och februari är de månader som är värst. En liten del av befolkningen (1-3 %) drabbas av allvarliga symptom. I dessa fall talar man om SAD, seasonal affective disorder. På vintern drabbas de av extrem trötthet, depressioner och/eller ångest. I de fall när symptomen är så pass allvarliga och även påverkar det sociala livet och förmågan att utföra arbete på ett fullgott sätt ska man alltid kontakta läkare eller psykolog för diagnos och behandling.
För en del människor innebär årstidsväxlingarna ett reellt problem. De upplever en konstant trötthet även om de sover mycket, blir nedstämda och på dåligt humör, har lägre energinivåer och presterar sämre på vintern än på sommaren. Symptomen inleds ofta redan på hösten, och de flesta uppger att januari och februari är de månader som är värst. En liten del av befolkningen (1-3 %) drabbas av allvarliga symptom. I dessa fall talar man om SAD, seasonal affective disorder. På vintern drabbas de av extrem trötthet, depressioner och/eller ångest. I de fall när symptomen är så pass allvarliga och även påverkar det sociala livet och förmågan att utföra arbete på ett fullgott sätt ska man alltid kontakta läkare eller psykolog för diagnos och behandling.
SAD - seasonal affective disorder

SAD – Seasonal Affective Disorder

 

En liten del av befolkningen (1-3 %) drabbas av allvarliga symptom. I dessa fall talar man om SAD, seasonal affective disorder. För en del människor innebär årstidsväxlingarna ett reellt problem. De upplever en konstant trötthet även om de sover mycket, blir nedstämda och på dåligt humör, har lägre energinivåer och presterar sämre på vintern än på sommaren. Symptomen inleds ofta redan på hösten, och de flesta uppger att januari och februari är de månader som är värst.

Ljus behövs för seendet, men ljus har även andra effekter. Ljus är det huvudsakliga externa stimulus för den biologiska klockan i hjärnan och det har omedelbara effekter på kroppen, energinivåerna och humöret.
I en undersökning* med 145 personer användes Philips EnergyLight (2500 lux) på deltagarna under en tvåveckorsperiod. Deltagarna använde energilampan minst en timme om dagen, i tio av dessa fjorton dagar. Philips mätte deltagarnas välmående under denna period, och jämförde resultaten med efterföljande två veckor, då inget extraljus användes.

Ljus behövs för seendet, men ljus har även andra effekter. Ljus är det huvudsakliga externa stimulus för den biologiska klockan i hjärnan och det har omedelbara effekter på kroppen, energinivåerna och humöret.

 

I en undersökning* med 145 personer användes Philips EnergyLight (2500 lux) på deltagarna under en tvåveckorsperiod. Deltagarna använde energilampan minst en timme om dagen, i tio av dessa fjorton dagar. Philips mätte deltagarnas välmående under denna period, och jämförde resultaten med efterföljande två veckor, då inget extraljus användes. Även för de deltagare som normalt sätt inte uppvisar säsongsbundna förändringar i humör och energinivåer förbättrades vakenheten och humöret av det starka vita ljuset jämfört med veckorna utan extra ljus.

 

Ljusterapi med energilampa som efterliknar dagsljuset ger en uppiggande effekt. När man använder Philips energilampa stimuleras speciella receptorer i ögonen som utlöser kroppens naturliga svar på solljus. Det här hjälper dig att känna dig mer energisk, aktiv och pigg. De dagar när din energinivå är låg och du är trött främjar en energilampa livskraften på ett naturligt sätt.

 

 

*Partonen, T. & Lönnqvist, J. Bright light improves vitality and alleviates distress in healthy people. Journal of Affective Disorders 57, 55–61 (2000).

Ljus behövs för seendet, men ljus har även andra effekter. Ljus är det huvudsakliga externa stimulus för den biologiska klockan i hjärnan och det har omedelbara effekter på kroppen, energinivåerna och humöret.

 

I en undersökning* med 145 personer användes Philips EnergyLight (2500 lux) på deltagarna under en tvåveckorsperiod. Deltagarna använde energilampan minst en timme om dagen, i tio av dessa fjorton dagar. Philips mätte deltagarnas välmående under denna period, och jämförde resultaten med efterföljande två veckor, då inget extraljus användes. Även för de deltagare som normalt sätt inte uppvisar säsongsbundna förändringar i humör och energinivåer förbättrades vakenheten och humöret av det starka vita ljuset jämfört med veckorna utan extra ljus.

 

Ljusterapi med energilampa som efterliknar dagsljuset ger en uppiggande effekt. När man använder Philips energilampa stimuleras speciella receptorer i ögonen som utlöser kroppens naturliga svar på solljus. Det här hjälper dig att känna dig mer energisk, aktiv och pigg. De dagar när din energinivå är låg och du är trött främjar en energilampa livskraften på ett naturligt sätt.

 

 

*Partonen, T. & Lönnqvist, J. Bright light improves vitality and alleviates distress in healthy people. Journal of Affective Disorders 57, 55–61 (2000).

Ljus behövs för seendet, men ljus har även andra effekter. Ljus är det huvudsakliga externa stimulus för den biologiska klockan i hjärnan och det har omedelbara effekter på kroppen, energinivåerna och humöret.

 

I en undersökning* med 145 personer användes Philips EnergyLight (2500 lux) på deltagarna under en tvåveckorsperiod. Deltagarna använde energilampan minst en timme om dagen, i tio av dessa fjorton dagar. Philips mätte deltagarnas välmående under denna period, och jämförde resultaten med efterföljande två veckor, då inget extraljus användes. Även för de deltagare som normalt sätt inte uppvisar säsongsbundna förändringar i humör och energinivåer förbättrades vakenheten och humöret av det starka vita ljuset jämfört med veckorna utan extra ljus.

 

Ljusterapi med energilampa som efterliknar dagsljuset ger en uppiggande effekt. När man använder Philips energilampa stimuleras speciella receptorer i ögonen som utlöser kroppens naturliga svar på solljus. Det här hjälper dig att känna dig mer energisk, aktiv och pigg. De dagar när din energinivå är låg och du är trött främjar en energilampa livskraften på ett naturligt sätt.

 

 

*Partonen, T. & Lönnqvist, J. Bright light improves vitality and alleviates distress in healthy people. Journal of Affective Disorders 57, 55–61 (2000).

Ljusterapi mot årstidsbundna humörsvängningar
Ljusterapi mot årstidsbundna humörsvängningar

 

Ljus behövs för seendet, men ljus har även andra effekter. Ljus är det huvudsakliga externa stimulus för den biologiska klockan i hjärnan och det har omedelbara effekter på kroppen, energinivåerna och humöret.
I en undersökning* med 145 personer användes Philips EnergyLight (2500 lux) på deltagarna under en tvåveckorsperiod. Deltagarna använde energilampan minst en timme om dagen, i tio av dessa fjorton dagar. Philips mätte deltagarnas välmående under denna period, och jämförde resultaten med efterföljande två veckor, då inget extraljus användes.

Ljusterapi mot årstidsbundna humörsvängningar

 

Även för de deltagare som normalt sätt inte uppvisar säsongsbundna förändringar i humör och energinivåer förbättrades vakenheten och humöret av det starka vita ljuset jämfört med veckorna utan extra ljus.
Ljusterapi med energilampa som efterliknar dagsljuset ger en uppiggande effekt. När man använder Philips energilampa stimuleras speciella receptorer i ögonen som utlöser kroppens naturliga svar på solljus. Det här hjälper dig att känna dig mer energisk, aktiv och pigg. De dagar när din energinivå är låg och du är trött främjar en energilampa livskraften på ett naturligt sätt.

 

*Partonen, T. & Lönnqvist, J. Bright light improves vitality and alleviates distress in healthy people. Journal of Affective Disorders 57, 55–61 (2000).

Relaterad produkt

På vintern drabbas de av extrem trötthet, depressioner och/eller ångest. I de fall när symptomen är så pass allvarliga och även påverkar det sociala livet och förmågan att utföra arbete på ett fullgott sätt ska man alltid kontakta läkare eller psykolog för diagnos och behandling.

Motverka årstidsbundna humörsvängningar

 

Känner du av årstidsbundna humörsvängningar kan det hjälpa med ett antal små förändringar i dina rutiner. Att minska mängden ljus under de sista timmarna före sänggående hjälper dig att somna. Starkt ljus på morgonen bidrar också till att känna sig piggare och få mer energi i början av dagen. Det är dessutom viktigt att upprätthålla regelbundna rutiner med små variationer i sovtider, tillräcklig exponering för ljus under dagen, lite ljus på kvällen och mörker på natten. Genom att uppnå en god balans mellan vila och aktivitet minskas risken för sömnproblem och problem med årsbunden depression.

Upptäck våra produkter

Philips Ljusterapi

Läs mer om Philips ljusterapiprodukter

Philips Wake-Up Lights

Somna och vakna bättre

Philips Energilampor

Få tillbaka energin

Relaterade artiklar

  • Känner du dig nedstämd och deprimerad?

    Känner du dig nedstämd och deprimerad?

  • Har du svårt att vakna på morgonen?

    Har du svårt att vakna på morgonen?

  • Varför blir vi tröttare på höst och vinter?

    Varför blir vi tröttare på höst och vinter?