1
Hälsofördelar med smoothies

Vilka hälsofördelar har smoothies?

Vill du tillsätta mer näringsrika ingredienser i kosten är färska, hemmagjorda smoothies ett utmärkt sätt. Smoothies är lite tjockare i konsistensen än juice och innehåller lite mer fibrer, eftersom man mixar hela råvaran. Ett tips är att mixa ner näringstäta grönsaker som grönkål eller spenat tillsammans med lite kokosmjölk, youghurt och något lite sötare, till exempel äpple, honung eller bär för att få du en krämigt läskande och delikat dryck.

En grön smoothie om dagen håller doktorn borta!

 

Gröna smoothies baserade på gröna blad som spenat eller grönkål, broccoli eller hela selleristjälkar innehåller både klorofyll, vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter som är viktiga för kroppen. Gröna smoothies sägs också minska sockersuget och suget efter processad, onyttig mat.

Det här kan din gröna smoothie innehålla

 

Hemligheten bakom en lyckad smoothie är mängden vätska. Tillsätt en tredjedel mängd: vatten, kokosvatten eller mandel-, ris- eller sojamjölk. Genom att lägga till mer grönsaker ökar du fiberinnehållet i smoothien.

Prova att tillsätta gröna blad som spenat, grönkål, mangold eller romansallad. För att få den naturligt söt kan du tillsätta lite frukt, till exempel äpple. För ökad mättnadskänsla, tillsätt banan eller avokado.

Använd ingredienser med mycket näringsämnen

 

Använd helst färska grönsaker och frukter i din smoothie. Mixa dessa med örter och anti-inflammatoriska kryddor som ceylonkanel, gurkmeja, oregano, koriander eller kardemumma och du får man en näringsbomb som din kropp kommer att älska som dessutom smakar mycket gott. När man mixar ingredienserna fint blir även dess innehållsämnen optimal tillgängliga.

Upptäck våra blenders