1
Artiklar

Förbereda för vardagsbehov

Det kan vara lätt att glömma vardagliga behov när du börjar förbereda dig för förlossningen. Men det finns massor av saker du kan göra allteftersom förlossningsdagen närmar sig, som kommer att göra det lättare för dig senare. Nedan följer en minneslista som kan ge dig lite sinnesfrid.

Mat och hushåll

 

  • Förbered så mycket du kan i förväg – chili, stuvningar och spagetti bolognese är måltider som går enkelt att frysa in och värma upp.
  • Registrera konton för shopping online och hemleverans – det är bekvämt och billigt, och du kanske inte har särskilt stor lust att storhandla de första veckorna efter förlossningen.
  • Fyll på skåpen innan förlossningsdagen – glöm inte grundläggande saker som toapapper, diskmedel och sopsäckar.
  • Försök att hålla dig till hälsosamma livsmedel – det är viktigt att du äter näringsriktigt om du ammar.
  • Gör en storstädning precis innan datumet för den planerade förlossningen – få din partner, dina vänner eller dina släktingar att hjälpa till om du själv känner dig för trött.

Innan du slutar arbeta

 

  • Har du ordnat med mammaledigt? När planerar du att sluta arbeta, och har du tänkt på när du kan vara tillbaka i arbete igen?
  • Har din partner diskuterat pappaledighet med dig?
  • Börja göra överlämningsinstruktioner – du vill inte behöva oroa dig över ditt arbete senare.

Göra arrangemang med personer i din omgivning

 

  • Om din partner inte kan vara med dig under de första veckorna, eller om du är ensamstående mamma, gör du arrangemang med vänner och familjemedlemmar att hjälpa till.
  • Se till att du har snabbuppringningsnummer till åtminstone två eller tre personer innan de första värkarna kommer.
  • Packa BB-väskan och en väska för barnet. Ta med dina graviditetsanteckningar, och se till att din partner vet var de finns.
  • Ordna med någon som tar hand om husdjuren när du läggs in på förlossningen, särskilt om du bor ensam.
  • Om du har gjort upp med någon att köra dig till sjukhuset gör ni först upp om den bästa resvägen och ser till att ni har ett par alternativa resvägar. Kontrollera med jämna mellanrum att det finns tillräckligt med bensin i bilen.
  • Ha ett par fungerande taxinummer till hands om du inte planerar att åka bil.

Tid för dig själv

 

  • Tillbringa lite kvalitetstid med vänner eller din partner.
  • Om du börjar få hudbristningar kan du applicera aloe vera-salva för att de ska synas mindre.
  • Slappna av och sträck ut på ett graviditetsyogapass.
  • Ta dig tid att få håret klippt och skäm bort dig själv ‒ du förtjänar det!

 

Var medveten om att informationen i de här artiklarna endast är avsedda som allmän information och ska inte på något sätt ersätta råd från sjukvårdspersonal. Om du, din familj eller ditt barn har drabbats av symptom eller tillstånd som är allvarliga eller ihållande, eller om du behöver specifika medicinska råd ska du uppsöka sjukvården. Philips AVENT kan inte hållas ansvariga för eventuella skador som kan uppstå på grund av användningen av informationen på den här webbplatsen.

uGrow-appen

Bekanta dig med uGrow-appen


Förstå gårdagen, njut av idag och vet vad som händer i morgon