1
Artiklar

Partyplanering:
hälsosamma barnkalas för glada barn

Ditt barns första födelsedag är ett tillfälle värt att fira. Att uppmärksamma dagen med ett enkelt firande är ett glädjefyllt sätt att fira årsdagen av ditt barns ankomst till världen.

Firandet av den första födelsedagen behöver inte vara storslaget eller påkostat. I själva verket kan stora skaror främlingar bli lite för överväldigande för ditt barn, så det kan vara bättre att fira födelsedagen med nära vänner och familjen om det är möjligt.

Om det finns andra barn i liknande ålder på din inbjudningslista behöver du ordna med gott om hälsosamma snacks för dem. Genom att ladda med mat som både vuxna och barn kan tugga på sparar du en massa möda också.

Här är lite näringsrik och läcker festmat för barnets stora dag:
  • Salta snacks
 
  • Hummus
    Hummus är populärt bland både vuxna och barn oavsett om det köps i affären eller tillagas hemma. Välj en sort med låg salthalt och servera med skivat brunt pitabröd och ett urval knapriga cruditéer som paprika, morötter och gurka.
 
  • Minismörgåsar
    Gör en sats minismörgåsar med mjukostpålägg eller en krämig kyckling- eller grönsakspaté för en bra protein- och kolhydratkick.
 
  • Pizza funkar alltid
    Det är svårt att misslyckas med en enkel ost- och tomatpizza skuren i lagom stora portioner för små fingrar.
 
  • Ostspett
    Cheddarostkuber passar perfekt att knapra på och är en bra källa till kalcium för spädbarn. Du kan sätta dem på cocktailpinnar med en skiva ananas eller druvor för de vuxna också.
 
  • Saltfria snacks
    Servera ett urval av smörgåskex, grissini och riskakor för samvetsfritt mumsande. 
 
  • Sötsaker 
 
  • Bebiskex
    Om du har ont om tid kan du köpa några förpackningar med ekologiska barnvänliga kex, som finns i en mängd roliga former med allt från pepparkakor till djur. Det bästa med dem är att de inte innehåller något raffinerat socker eller tillsatser. Du hittar dem på hyllorna i de flesta stormarknader och i hälsokostbutiker. Om du har tid över kan du försöka baka några själv.
 
  • Saftig gelé
    Gelé är en populär stapelvara för barnkalas. Du kan prova att själv göra din egen hälsosammare variant med bladgelatin, färsk fruktjuice och skivad frukt. Häll i koppar eller snapsglas så att gelén stelnar.
 
  • Skålar med mejerimat
    Små skålar med naturell yoghurt och färskost är protein- och kalciumrik festmat som de flesta spädbarn kommer att glufsa i sig med stor aptit.
 
  • Purépåsar
    Ha ett urval av påsar med mosad frukt till hands för de yngsta. Påsarna kan frysas in på sommaren och serveras som barnvänlig isglass också. De passar även utmärkt som snacks för spädbarn med tandsprickning.
 
  • Lysande bär
    Förutom att de smakar underbart innehåller bär av alla sorter viktiga vitaminer och antioxidanter. En stor skål med blåbär, jordgubbar och hallon blir en attraktiv höjdpunkt ihop med färskvispad osötad grädde. 
 
  • Födelsedagstårtan
    Naturligtvis skulle ett firande av en första födelsedag inte vara komplett utan en tårta. Tro det eller ej, men det är faktiskt möjligt att göra en läcker tårta som innehåller massor av hälsosamma ingredienser. Morots-, äppel- eller banantårta är mer näringsrik än en klassisk chokladtårta. Det finns massor av recept på hälsosamma födelsedagstårtor på internet. Försök att välja en som återspeglar barnets favoritsmaker och dekorera därefter.

 

Var medveten om att informationen i de här artiklarna endast är avsedda som allmän information och ska inte på något sätt ersätta råd från sjukvårdspersonal. Om du, din familj eller ditt barn har drabbats av symptom eller tillstånd som är allvarliga eller ihållande, eller om du behöver specifika medicinska råd ska du uppsöka sjukvården. Philips AVENT kan inte hållas ansvariga för eventuella skador som kan uppstå på grund av användningen av informationen på den här webbplatsen.

uGrow-appen

Bekanta dig med uGrow-appen


Förstå gårdagen, njut av idag och vet vad som händer i morgon