Nedan hittar du ett urval av de vanligaste frågorna. Alla lösningar och supportfilmer gäller för hela utbudet av Philips helautomatiska espressomaskiner, till exempel Philips 5000 LatteGo, Philips 5000-serien, Philips 4000-serien, Philips 3000-serien, Philips 2100-serien och Philips 2000-serien.
Vanliga frågor om vårt LatteGo-mjölksystem 1. Min Philips LatteGo-mjölkskummare läcker från botten Detta kan bero på två saker: 1. Du har inte satt ihop de två delarna till din LatteGo på rätt sätt Mjölk kan läcka från hålet i botten av din Philips LatteGo-mjölkskummaren när du inte har satt ihop de två delarna korrekt. Sätt ihop de två delarna mot varandra tills du hör ett **klick**. Du måste eventuellt ta i lite. 2. Du har inte tagit bort transportklämman från din LatteGo. När du packar upp LatteGo måste du ta bort transportklämman innan du kan använda mjölkskummaren. 2. Varför finns det ett litet hål i LatteGo-mjölkbehållaren? Det lilla hålet i botten gör att mjölken kan rinna in i skumbehållaren genom kanalen som skapas av mjölkbehållaren och tätningen på LatteGo-stommen. 3. Varför används inte all mjölk i mjölkbehållaren? Det är normalt att det finns lite mjölk kvar i mjölkbehållaren efter användning. Detta är nödvändigt för att säkerställa ett perfekt skum och för att förhindra att luft sugs in i slutet av skumningen. Om mängden mjölk som finns kvar i mjölkbehållaren är större än vanligt ska du kontrollera följande: 1. Justerade du mjölklängden via memofunktionen? Om du gjorde det kan du inte använda indikationerna på stommen som referens eftersom du har anpassat mängden mjölk för drycken. 2. Om du inte justerade mjölklängden via minnesfunktionen. Det finns mer mjölk i mjölkbehållaren efter skumningen eftersom du fyllde behållaren med mer mjölk än vad som krävs för drycken. Se till att du fyller mjölkbehållaren till den nivå som krävs för en eller två koppar cappuccino eller latte macchiato. 4. På vilka maskiner kan jag använda LatteGo? LatteGo kan endast användas på de maskiner den säljs med. Den kan inte bytas ut mot andra mjölkskumningssystem.
Om du inte kan ta ut bryggruppen är maskinen och bryggruppen inte i neutralläge. Följ stegen nedan för att kunna ta bort bryggruppen. Ta aldrig bort bryggruppen under avkalkning. Avsluta alltid avkalkningsprocessen först.
Philips 2200 Series
Philips 2200 Series LatteGo
Philips 3200 Series
Philips 3200 Series LatteGo
Om du inte kan sätta i bryggruppen är maskinen och bryggruppen inte i neutralläge.
Följ stegen nedan för att sätta maskinen och bryggruppen i neutralläge:
Philips 2200 Series
Philips 2200 Series LatteGo
Philips 3200 Series
Philips 3200 Series LatteGo
Om mjölken inte skummas i mjölkkannan kan det finnas flera orsaker och lösningar.
1. Mjölkkannans delar är smutsiga.
2. Mjölkkannans pip är inte helt utdragen.
• Kontrollera att den är helt utdragen.
3. Mjölkröret är inte ordentligt anslutet till skumenheten.
• Fäst mjölkröret ordentligt till skumenheten.
4. Du använder inte rätt sorts mjölk.
Ljud är normala när du använder espressomaskinen. Om du hör ovanliga ljud kan du se här vad som kan vara orsaken och hur du enkelt löser problemet. Högt ljud under malningen kan bero på: 1. En tilltäppt kaffetratt. Du kanske kan lösa problemet genom att ta bort blockeringen i kaffetratten. Följ anvisningarna för rengöring i supportfilmen *. 2. Malningsinställningen är inställd på finaste malning. Justera malningsinställningen till grövre malning. Följ anvisningarna i supportfilmen * om första användningen och hur du anpassar inställningar. Högt ljud under sköljningen eller bryggningen kan bero på: 1. Kaffebönor/partiklar har fastnat under vattentanken och luften är utdragen Ta bort vattentanken och eventuella bönor/bönrester i vattentankfacket. Följ anvisningarna i supportfilmen * om hur du rengör. 2. Bryggruppen är tilltäppt av smuts eller dåligt smord. Ta bort bryggruppen och skölj den under rinnande vatten. Smörj vid behov. Följ anvisningarna i supportfilmen* för hur du rengör och sätter i och tar bort bryggruppen. 3. Maskinen måste avkalkas. Om du inte har avkalkat maskinen på ett tag eller skjutit på det några gånger är det dags att avkalka maskinen. Avkalka bara maskinen med Philips/Saeco-avkalkningsmedel. På sidan om avkalkning hittar du rätt anvisningar för just din maskin. 4. När ett AquaClean/Brita-filter används Filtret var inte ordentligt förberett innan det sattes i eller så kan det ha täppts igen. Stäng av maskinen. Ta bort filtret och försök att brygga kaffe. Om det går förbereder du vattenfiltret ordentligt innan du sätter tillbaka det. Se filmen om hur du förbereder AquaClean-filtret. Sätt tillbaka det förberedda filtret och brygg en kopp kaffe. Om det fortfarande inte går kan filtret vara tilltäppt och kan behöva bytas ut. * Supportfilmen gäller för alla helautomatiska espressomaskiner och inte bara för modellerna som nämns.
När felkod 1, 3, 4, 5 eller 14 visas på displayen kontrollerar du lösningarna nedan.
Om någon annan kod visas, rekommenderar vi dig att kontakta kundtjänst för att få hjälp
E01 Kaffetratten är blockerad av malet kaffe. Om det inte finns någon tratt för förmalet kaffe, sätter du i skedhandtaget i kaffetratten underifrån.
Så här tar du bort blockeringen i kaffetratten:
E03 Bryggruppen är igentäppt eller så är den inte ordentligt smord.
E04 Bryggruppen är igentäppt, är inte ordentligt smord eller är inte fastsatt i rätt läge.
E05 Det kan finnas flera orsaker, kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig.
E14
Om behållaren för malet kaffe töms medan maskinen är avstängd, återställs inte räknaren för kaffecykler och meddelandet "töm behållaren för malet kaffe" försvinner inte.
Så här får du meddelandet att försvinna:
Om avkalkningslampan fortfarande lyser är det mest troligt att du inte har sköljt maskinen med tillräckligt mycket vatten när avkalkningscykeln var slutförd.
Skölj maskinen med ytterligare en full vattentank.
Om du har stoppat avkalkningsproceduren genom att stänga av maskinen och du inte vet hur du återupptar den, kan du kontakta vår kundtjänst för att få hjälp.
Lamporna på espressomaskinen ger dig information om du ska göra och om maskinens status.
Användarhandboken innehåller ett kapitel om vad lamporna betyder. Använd den här sökfunktionen nedan för att hitta och ladda ner lämplig användarhandbok till din Philips eller Saeco espressomaskin.
Obs! Om alla lampor blinkar samtidigt, kontaktar du vår kundtjänst för att få hjälp.
Vi har hittat {number} produkter som är tillgängliga utanför ditt land så det kan hända att lokala kampanjer inte gäller.
Visa produkterHittade {number} produkter
Vi hittade din modell, men ...
Den här produkten är inte tillgänglig i ditt land, men vi har hittat en i ett annat land
Välj din modell baserat på de sista 2 siffrorna i ditt produktnummer som markerats i blått nedan.
Hittade din modell!
foundation-catalog.se01c-prx-search.search-sub-heading7
foundation-catalog.se01c-prx-search.search-sub-heading8
Om det är rätt modell, välj den nedan. Om inte, vänligen sök igen på nytt.
Om kaffet blir vattnigt kan det finnas flera orsaker och lösningar.
• Saeco Adapting System justeras fortfarande. Brygg några fler koppar kaffe.
• Skölj bryggruppen med färskt vatten, särskilt filtret på bryggruppen.
• Smörj bryggruppen enligt beskrivningen i kapitlet om rengöring och underhåll
• Ta ut bryggruppen och rengör kaffetratten med ett skedhandtag.
• Om det inte finns någon tratt för förmalet kaffe, sätter du i skedhandtaget i kaffetratten.
Det kan finnas flera orsaker till att det bara kommer ut några droppar kaffe ur kaffemaskinen.
• Skölj bryggruppen i färskt vatten och var särskilt uppmärksam på filtret.
• Smörj bryggruppen enligt beskrivningen i avsnittet om rengöring och underhåll.
• Rengör kaffepipen med en nål.
• Ta bort filtret från vattentanken och sänk ner det upp och ner i vatten.
• Sätt tillbaka filtret och låt 2–3 koppar varmvatten rinna igenom.
• Om problemet fortfarande kvarstår brygger du kaffe utan filtret. Om det fungerar, vet du att filtret är igentäppt och måste bytas ut.
• Avkalka maskinen med Philips/Saeco avkalkningsmedel.
I och med att det kan finnas flera olika orsaker kan en av följande lösningar fungera för dig. I supportfilmen * visas mer detaljerade anvisningar. 1. Under första användningen Det är normalt att de första kopparna som bryggs är vattniga eftersom Saeco-anpassningssystemet fortfarande anpassar sig. Brygg 5–7 koppar kaffe till. 2. Kaffebönor/-rester sitter fast under vattentanken och luften är utdragen Ta bort vattentanken och eventuella bönor/bönrester i vattentankfacket. Följ anvisningarna i supportfilmen * om hur du rengör. 3. Bryggruppen är tilltäppt av smuts Ta bort bryggruppen och skölj den under rinnande vatten. Smörj vid behov. Följ anvisningarna i supportfilmen* för hur du rengör och sätter i och tar bort bryggruppen. 4. När ett AquaClean/Brita-filter används Filtret var inte ordentligt förberett innan det sattes i eller så kan det ha täppts igen. Ta bort filtret och försök att brygga kaffe. Om det går förbereder du vattenfiltret ordentligt innan du sätter tillbaka det. Se filmen om hur du förbereder AquaClean-filtret. Sätt tillbaka det förberedda filtret och brygg en kopp kaffe. Om det fortfarande inte går kan filtret vara tilltäppt och kan behöva bytas ut. 5. Det är luft i vattenkretsen Försök tappa ur 2–3 koppar hett vatten. 6. För Exprelia- och Xelsis-maskiner SBS-vredet är avstängt. Vrid SBS-vredet till det mellersta läget och brygg en espresso. 7. Maskinen måste avkalkas Om du inte har avkalkat maskinen på ett tag eller skjutit på det några gånger är det dags att avkalka maskinen. Avkalka bara maskinen med Philips/Saeco-avkalkningsmedel. På sidan om avkalkning hittar du rätt anvisningar för just din maskin. * Supportfilmen gäller för alla helautomatiska espressomaskiner och inte bara för de modeller som nämns.
Droppbrickan är förmodligen full och därför rinner vatten över.
Töm droppbrickan regelbundet. Indikatorn "droppbrickan är full" anger när du ska göra det.
Kaffetratten är blockerad av malet kaffe.
Så här tar du bort blockeringen i kaffetratten:
Om espressomaskinen inte slås på när du trycker på strömknappen kan det finnas flera olika orsaker och lösningar. 1. Kontrollera elsladden och reglaget på baksidan Kontrollera att elsladden sitter i ordentligt. Sätt i elsladden ordentligt i kaffemaskinen och eluttaget. Kontrollera att strömbrytaren på kaffemaskinens baksida är påslagen. 2. Anslut till ett annat eluttag Titta efter om för många apparater är anslutna till samma uttag. Försök med att ansluta maskinen till ett annat eluttag.
You are about to visit a Philips global content page
ContinueMer detaljerad information om hur du felsöker Saeco och Philips espressomaskinen finns bara några klickningar bort.
Vi har hittat {number} produkter som är tillgängliga utanför ditt land så det kan hända att lokala kampanjer inte gäller.
Visa produkterHittade {number} produkter
Vi hittade din modell, men ...
Den här produkten är inte tillgänglig i ditt land, men vi har hittat en i ett annat land
Välj din modell baserat på de sista 2 siffrorna i ditt produktnummer som markerats i blått nedan.
Hittade din modell!
foundation-catalog.se01c-prx-search.search-sub-heading7
foundation-catalog.se01c-prx-search.search-sub-heading8
Om det är rätt modell, välj den nedan. Om inte, vänligen sök igen på nytt.
You are about to visit a Philips global content page
Continue