0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Philips support

    Min Philips HomeRun-robotdammsugare fastnar

    Publicerad på 6 december 2023
    Om din Philips HomeRun robotdammsugare och mopp fastnar kan du läsa artikeln nedan för att hitta möjliga orsaker och lösningar.
    homerun-modeller

    Möbler kan göra att Philips HomeRun-roboten fastnar. Den kan till exempel försöka klättra över basen på en kontorsstol på ditt hemmakontor och fastna. Du kan förhindra detta genom att konfigurera begränsade rengöringszoner så att roboten vet var den inte ska rengöra med hjälp av Philips HomeRun-appen.

    För robotar i 7000- och 3000-serierna:

    1. Gå till huvudmenyn (3 vågräta streck) och tryck på Mina kartor.
    2. Välj våningens karta genom att klicka på Redigera karta.
    3. Tryck på knappen Konfigurera zoner.

    För robotar i 6000-serien:

    1. Välj robot i appen.
    2. Tryck på symbolen för begränsad zon.

     
    Du kan konfigurera följande begränsade rengöringszoner:

    Virtuell vägg
    En virtuell vägg är en osynlig barriär som du till exempel kan skapa runt en trappa för att förhindra att roboten trillar ned för trappan. Roboten är utrustad med anti-dropsensorer för att upptäcka trappor och andra nivåskillnader så att den kan undvika dem. Men om det finns föremål på golvet bredvid trappan eller på trappstegen kan roboten inte upptäcka nivåskillnaden och kan falla.

    Otillåten zon
    Du kan skapa otillåtna zoner:

    • För att skydda ömtåliga föremål. Roboten kan inte identifiera blanka, genomskinliga (t.ex. glas) eller mörka hinder eller ytor.
    • Förhindra att roboten fastnar under rengöring. Roboten kan fastna på mattor med hög lugg, mattor med fransar eller mycket lätta mattor som i badrummet. Roboten kan inte heller upptäcka kablar på golvet, eller kan den fastna under låga möbler med oregelbunden höjd, som en soffa.
    • Skydda roboten. Håll roboten borta från vätskor och våta områden som djurskålar och växtbrickor.


    Moppfri zon
    Moppfria zoner för att förhindra att roboten moppar mattor och heltäckningsmattor.
    (Endast 7000-serien) Du kan välja följande alternativ för en moppfri zon i appen:

    • Undvik moppfria zoner när resten av rummet moppas.
    • Torrdammsug den moppfria zonen i torrengöringsläget. Obs! Moppen kan fortfarande vara fuktig.

    Klättningsfri zon (endast 7000-serien)
    Roboten kan köra över hinder så höga som 20 mm med en tom vattenbehållare (15 mm med full vattenbehållare). Du kan skapa klättringsfria zoner för områden där du vill att roboten ska vara mer försiktig vid klättring. Roboten kör upp till möbeln och klättrar bara lite innan den vänder.

    Viktigt!

    • Om du vill att roboten fortfarande ska köra in i andra rum ska du se till att den klättringsfria zonen inte är för nära en dörr med en tröskel. Ställ in den klättringsfria zonen minst en meter från en dörr med en tröskel.
    • När du skapar virtuella väggar och otillåtna zoner ska du se till att de inte hindrar roboten från att återvända till stationen.
    Roboten kan rengöra både hårda golv och mattor. Den kan dock ha problem med mattor med hög lugg, mattor med långa fransar eller mycket lätta mattor som badrumsmattor. I så fall kan du konfigurera begränsade rengöringszoner enligt beskrivningen i avsnittet Möbler.

    Tips: För att förhindra att roboten fastnar i mattans fransar kan du vika in fransarna under mattan och använda dubbelsidig tejp för att fästa dem. 
    Roboten kan inte upptäcka små kablar och kablarna kan lätt fastna i hjulen. Innan du startar robotens rengöringsrutin ska du se till att du tar bort kablar och sladdar från rengöringsbanan. Om det inte är möjligt kan du alltid ställa in begränsade rengöringszoner enligt beskrivningen i avsnittet Möbler.
    Roboten är utrustad med avancerade sensorer som identifierar och undviker hinder. Om sensorerna blir smutsiga kan roboten ha svårt att identifiera föremål och undvika dem. Du kan använda en ren, torr och mjuk trasa för att torka bort damm från sensorerna.

    Om inte lösningarna ovan åtgärdar problemet kontaktar du oss för att få ytterligare hjälp.
    Kontakta Philips

    Vi hjälper gärna till

    Letar du efter något annat?

    Upptäck alla alternativ för Philips support

    Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.